Mijn expertise is al ruim 20 jaar klantgerichtheid en in al die jaren heb ik van alles voorbij zien komen aan nieuwe inzichten en vooruitstrevende ontwikkelingen. Dat heb ik dankbaar gebruikt voor mijn eigen boeken en sprekersactiviteiten én het houdt me continu scherp om bij te blijven in mijn vakgebied. Vol enthousiasme ben ik dus het boek They Ask, You Answer van Daniëlle Navas- Brandt gaan lezen.
De oorsprong van het beproefde recept in dit boek komt van Marcus Sheridan, die er in Amerika veel succes mee oogst. Hij biedt een frisse blik op hoe je jouw bedrijf commercieel goed kunt runnen door eenvoudigweg te doen wat de titel suggereert: luisteren naar jouw klanten en antwoorden geven op hun vragen. Het is opvallend hoe hij en Navas-Brandt het belang van luisteren benadrukken. Het gaat er namelijk niet alleen om je moet luisteren naar wat klanten vragen, maar ook naar wat ze niet vragen. Dit betekent dat je proactief ‘zoekt’ naar de zorgen, angsten en twijfels die spelen.
Pleidooi
Een van de meest verfrissende aspecten van They Ask, You Answer is een pleidooi voor radicale transparantie. Sheridan en Navas-Brandt dagen je uit om open te zijn over prijzen, concurrenten en zelfs de nadelen van jouw producten of diensten. Klanten zijn vandaag de dag meer dan ooit op zoek naar eerlijke en betrouwbare informatie, waardoor transparantie en het gemak wat je daarmee biedt het verschil kan maken tussen een klant winnen of juist niet. Een ander sterk punt is de nadruk op meetbare resultaten. Je leest hoe deze aanpak kan leiden tot meer websitebezoekers, meer betrokkenheid en uiteindelijk meer omzet. De succesverhalen in het boek van allerlei bedrijven die deze strategie hebben geïmplementeerd zijn inspirerend.
Content
Minstens zo interessant: het belang van content. ‘’Ja dat weet ik wel’, denk je nu misschien. Maar toch, lees even verder. Het boek biedt een schat aan praktische tips over hoe je content creëert die echt resoneert bij jouw klanten. Blogs, video’s en ook andere vormen van content zijn niet alleen goed voor online zichtbaarheid en vindbaarheid. Juist ook voor het opbouwen van een betrouwbare reputatie is hier veel winst te behalen. De gedachte erachter is educatie belangrijker is dan verkoop. Door klanten kennis te geven help je hen weloverwogen beslissingen te nemen en precies daarmee bouw je aan een jarenlange relatie gebaseerd op vertrouwen. Dat is uiteindelijk veel waardevoller dan een snelle verkoop.
Eigentijds
They Ask, You Answer is een absolute aanrader voor ondernemers, marketeers en iedereen met een commerciële functie die op een eigentijdse en effectieve manier vorm wil geven aan klantcontact. Je krijgt niet alleen een strategie, maar ook een mindset die helpt om echt te luisteren naar jouw klanten en daarop in te spelen. In een tijd waarin luisteren een verloren kunst lijkt te zijn, herinnert dit boek je eraan dat de antwoorden vaak recht voor je neus liggen, mits je bereid bent om de juiste vragen te stellen en aandachtig te luisteren. Met enthousiasme, een schat aan praktische inzichten en tal van anekdotes en praktijkvoorbeelden biedt het boek een routekaart naar succes die gebaseerd is op een fundamentele menselijke behoefte: gehoord en begrepen worden.
Dit artikel staat in het Septembernummer van Managementboek Magazine. Deze editie lees je hier >
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.