Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Taylor Swift - ‘Inzicht in een fenomeen’

Taylor Swift is een icoon. Ze heeft een grote fanschare opgebouwd, met letterlijk miljoenen volgers: De Swifties. Concerten zijn ver van te voren uitverkocht, haar bedrijf doet ongeveer 2 miljard omzet per jaar. Is dit dan de vrouwelijke Elon Musk? Hans van der Loo, Senior Swiftie, analyseert het fenomeen in zijn boek ‘Taylor Swift - De opkomst van een muzikaal, maatschappelijk en zakelijk fenomeen’.

Jan Hoogstra | 22 mei 2024 | 3-5 minuten leestijd | 1 persoon vond dit artikel nuttig

Wie kent haar niet, Taylor Swift? Via mijn dochters hoor ik regelmatig haar muziek. Samen met mijn oudste dochter moest ik op vakantie in Canada midden in de nacht in de digitale wachtrij staan voor het concert van haar in Nederland. En wat was ze blij toen het gelukt was! Een boek over Taylor Swift trok daarmee wel mijn aandacht, hoe komt deze hype nou? En de ondertitel ‘de opkomst van een muzikaal, maatschappelijk en zakelijk fenomeen’ dekt exact de lading van het boek. In deze volgorde analyseert Van der Loo ook Taylor Swift. En schrijft aan het eind nog hoe haar toekomst er uit zou kunnen zien.  

Senior Swiftie

Hans van der Loo typeert zichzelf als een Senior Swiftie, een oudere volger van Taylor Swift. Want het zijn niet allemaal jongeren die haar volgen, onderdeel zijn van de fanbase. Tijdens concerten kwam Van der Loo veel ouderen tegen die, onder andere tijdens de coronacrises, hoop hebben geput uit de liedjes van Swift. 

Van der Loo heeft de wereld van Swift grondig geanalyseerd, hij bezocht plekken waar ze woonde, werkte en leefde en sprak met talloze journalisten, experts, medewerkers en Swifties. Het boek start met een chronologisch overzicht met belangrijke data en releasedata van albums, erg handig voor het vervolg van het boek. Taylor is geboren in 1989, dus nu 35 jaar, en begon op 3 jarige leeftijd al op te treden op het strand. In Nashville begon haar carrière in de country, maar na 3 albums wilde ze zich verbreden en ging ze popmuziek maken. Haar ouders supporten haar carrière en zijn nog steeds betrokken bij haar bedrijf. 

Heldhaftige antiheld

Swift verwerkt persoonlijke geschiedenis in haar songs, dat spreekt veel mensen aan. De liedjes hebben vaak een diepere laag en zijn multi-interpretabel, dus iedereen kan er zelf zijn weg in vinden. Van der Loo analyseert in de kaders diverse liedjes en via QR-codes kun je meer informatie vinden. Hij typeert haar als een heldhaftige antiheld. Heldhaftig vanwege haar creatieve, strategische en uitvoerende vermogens. Antiheld vanwege haar ‘softe’ kant. Heeft ze dan nooit tegenslagen gehad? Jazeker wel, dat maakt ook haar muziek zo goed. Dat begon al op school waar ze gepest werd omdat ze anders was. Daarna kwamen onder andere nog ruzies met Kanye West, haar ex-vriendjes, discussies met platenlabels en Spotify. Een tijdje is ze wat minder in de publiciteit, om daarna sterker terug te komen. 

Zakelijk instinct

De kracht van Swift zit in 4 dingen: haar kracht als songwriter, performer, haar vermogen een massale en toegewijde tribe op te bouwen en haar zakelijke kracht. Ze heeft zelfstandig een groot imperium opgezet. Haar zakelijk instinct, wellicht in combinatie met haar omgeving, legt haar geen windeieren. Zo heeft ze de muziekindustrie op de kop gezet door het opnieuw opnemen van nummers, zodat ze het eigendom van de rechten zelf kan houden. Maar ook haar zakelijk geschil met Spotify over de vergoeding voor het streamen van nummers heeft de muziekwereld veranderd. Juist de combinatie tussen dit zakelijk instinct en de marketingkant, het binden van de fanbase, Taylors tribe, maakt haar zo krachtig. Zelfs zo krachtig, dat men denkt dat ze een rol kan hebben in de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten, als ze haar fans oproept om op een van de kandidaten te stemmen. 

Als je kritiek hebt op Taylor komen de fans in actie. Ook ex-vriendjes krijgen dan ongewenste aandacht. Dit gaat ver, ik denk zelfs te ver. Maar tekent wel de betrokkenheid van de fans bij Taylor, dat gaat in deze mate voor geen enkele ster op.

Persoonlijke handleiding

Taylor Swift van Hans van der Loo geeft een mooi inzicht in de wereld van Swift en de impact die ze maakt met haar muziek. Van der Loo werkte zelfs een persoonlijke handleiding van Swift uit. Juist doordat haar muziek zo persoonlijk en herkenbaar is, heeft ze een grote groep volgers. En marketingtechnisch weet ze deze goed aan zich te binden. Een waar fenomeen dus, waarbij het onduidelijk is waar het heen gaat. Kan dit nog groter, of komt er een val? De toekomst zal het leren. Ben ik nou een Senior Swiftie geworden? Nee, dat niet, maar ik heb wel meer inzicht in het fenomeen gekregen en begrijp beter waarom mijn dochters haar zo goed vinden. Zoals Van der Loo schrijft: ‘Taylor Swift is onbeschermd cultuurgoed. Een totem van deze tijd.’

Over Jan Hoogstra

Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

1
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden