Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Omarm je emoties - ‘In 4 stappen genezen van emotiefobie’

‘Living like you mean it’ is een boek van Ronald J. Frederick. Rogier Poels vertaalde het en gaf het de titel: ‘Omarm je emoties’. Een titel die mijns inziens recht doet aan de inhoud van dit boek.

Christel Deckers | 28 februari 2024 | 2-3 minuten leestijd

Omarm je emoties gaat namelijk over onze emoties en wat we ermee doen; voor onszelf en in relatie tot anderen. In die zin is de Nederlandse titel beter dan die van het origineel.

We hebben een groot handelingsrepertoire rond emoties. Denk aan wegstoppen, negeren, bagatelliseren, rationaliseren, enzovoort. En die reacties bezorgen ons - en anderen - veel problemen zoals stress, ruzie, depressie. Ronald J. Frederick betoogt dat het vaak beter is je gevoelens te omarmen, en geeft handvatten om dat te kunnen doen.

De kracht van gevoelens

Het doel van dit boek is om je te helpen je leven zo in te richten zoals jij dat echt wilt; door je kennis en kracht van je gevoelens te leren gebruiken. Centraal staat de term ‘emotiefobie’. Daarmee bedoelt de auteur de angst voor onze emoties en hoe het komt dat we zo bang geworden zijn om onze emoties toe te laten bij onszelf. En deze te delen met anderen.

In het eerste deel van Omarm je emoties legt Frederick de basis van deze theorie over de emotiefobie uit. In het tweede deel van het boek geeft hij in vier stappen aan hoe we kunnen genezen van deze fobie. De eerste stap is het bewust worden en het herkennen van je gevoelens. Hij onderscheidt zes basisgevoelens: blijdschap, boosheid, beminnen, verdriet, angst en schaamte/schuld. De tweede en derde stap zijn het omgaan met je angst en deze te doorvoelen . De vierde stap tot slot is je emoties delen met anderen.

Emotionele mindfulness

Ik sta even stil bij de derde stap. Doorvoelen kan door middel van wat de auteur ‘emotionele mindfulness’ noemt. Dat bestaat uit zes elementen: acceptatie van je gevoelens; geef je gevoelens aandacht (ze mogen er zijn); vertraag om ze goed te doorvoelen; maak ruimte voor je gevoelens en wat dit met je doet en als zesde element: reflecteer op de vijf eerdere elementen door stil te staan wat je gevoeld hebt en begrijp wat je ermee kan doen. Alle elementen zijn voorzien van oefeningen. Bij reflectie bijvoorbeeld is de oefening om een dagboek bij te houden met wat je allemaal in jezelf tegenkomt,  en wat je aan het leren bent.

Dat klinkt behoorlijk simpel, maar als ik ook bij mezelf naga welke vermijdingsstrategieën ik heb dan herken ik er zo vijf uit het boek.  Misschien toch maar starten met een dagboek...

Over Christel Deckers

Christel Deckers is een onafhankelijk denker, expert op het gebied van governance, change management, innovatie en digitalisering. Zij is gepromoveerd aan de Business School of Economics in Nijmegen en doet onderzoek aan de Erasmus Universiteit naar Bestuur en Toezicht in de zorg. Kernwoorden in haar werk zijn: We doen het samen, met plezier naar je werk en de juiste mens op de juiste plek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden