Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De kunst van high end ondernemen – ‘Verplichte kost voor elke ondernemer’

High end? Daar hebben sommige ondernemers een beetje moeite mee. Niets voor mij, al die glitter en glamour. Is het niet te hoog gegrepen? Als ik zulke hoge prijzen ga vragen, kom ik dan niet zonder klanten te zitten? En trouwens, high end is toch alleen voor businesscoaches?  

Hanneke de Wit | 20 februari 2024 | 3-4 minuten leestijd

Toch zou elke ondernemer zich er op zijn minst in moeten verdiepen. De kunst van high end ondernemen van business- en salescoach Meriam Slijkerman is daarbij wat mij betreft verplichte kost. Slijkerman bouwde haar bedrijf binnen een jaar uit tot high end onderneming en doorliep daarbij alle stappen van het proces. In haar boek laat ze jou nu zien hoe je het doet, en ik durf te wedden dat het je mening zal veranderen.

De ironie is dat veel trainers, coaches, adviseurs en creatieve ondernemers hun klanten helpen om te groeien en boven zichzelf uit te stijgen. Maar thuis lekt de kraan: de groei van hun eigen bedrijf krijgt veel minder aandacht. En dat is interessant, want is het succes van je eigen bedrijf niet je visitekaartje, je etalage?

Meer dan een businessmodel

Als je op de toppen van je kunnen wilt werken en financieel succesvol wilt worden, is uurtje-factuurtje niet langer houdbaar. Daarmee beperk je jezelf, want we hebben allemaal maar zoveel uren in de dag. Dit is misschien het eerste waar je aan denkt bij high end, maar het is zoveel meer dan dat.

Want is het wel fair dat klanten alleen betalen voor je tijd? Hoe zit het dan met je ervaring? Je competenties? Je expertise? En wat dacht je van je werkplezier? Per slot van rekening werken we om te leven. Niet andersom. Daarom mag werken leuk zijn, en meer dan genoeg opbrengen om je droomleven te leven.

Alles uit jezelf halen, én uit je klanten

In De kunst van high end ondernemen leert Slijkerman je de basis van high end, en dat is zoveel meer dan hoge prijzen vragen. In haar eigen woorden: ‘In high end benut ik mijn volledige potentieel en vind ik mijn ultieme voldoening. Ik heb niet alleen veel impact en een goedlopend bedrijf, maar vooral doe ik iets waar ik echt blij van word.’ High end gaat dan ook niet in de eerste plaats over prijzen, maar over topkwaliteit leveren. Over alles uit jezelf halen, én uit je klanten.

Hoe dat werkt? Je begint bij je drijfveren en je hoogste doel, en bouwt je bedrijf en je aanbod daar omheen. Je prijzen zijn slechts een instrument. Om je leven in te richten zoals jij wilt, en om je klanten te helpen hetzelfde te doen.

Leer anders kijken

In De kunst van high end ondernemen neemt Slijkerman je aan de hand. Zelfs als je je nog nooit in high end hebt verdiept, snap je na dit boek hoe het werkt. Alles komt aan bod: van (belemmerende) overtuigingen, (groei)mindset en leiderschap, je aanbod en je ideale klant, tot marketing en verkopen. En het belangrijkste: je kan er meteen mee aan de slag.

Met vragen als ‘Wat zou jij in jouw aanbod stoppen om het 50.000 euro waard te laten zijn?’ daagt dit boek je uit om (heel) anders te gaan kijken. Naar jezelf, naar je klanten en naar je aanbod. Want je zal zien dat je, als je voorbij je eerste impuls gaat dat dit toch een onmogelijk bedrag is, je op de creatiefste ideeën komt.

Concreet en toepasbaar

De kunst van high end ondernemen daagt je uit en maakt high end concreet en toepasbaar. Of je nou wel of niet voor high end gaat, de lessen zijn waardevol voor iedere ondernemer. Het laat je anders kijken, en de lat een stuk hoger te leggen. Wat betreft je aanbod en je klanten, en daarmee ook je leven. En daarmee win je altijd.

Over Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is schrijfcoach, redacteur, ontwerper en marketeer. Vanuit haar bedrijf Tangram Studio helpt ze ondernemers om hun boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien. De Wit recenseert geen boeken waar ze zakelijk aan verbonden is.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden