Het ‘frame’ in Strategisch Communicatie Frame II is een soort canvas dat bestaat uit acht bouwstenen die als puzzelstukken aan elkaar gekoppeld moeten worden. Om tot een goed resultaat te komen, moeten die stukken tijdens de ontwikkeling passend gemaakt worden in een cyclisch-iteratief proces. Dat betekent heen en weer bewegen tussen de puzzelstukken en als er ergens iets wijzigt telkens opnieuw controleren of de overige bouwstenen nog op elkaar aansluiten.
Omgevingsdynamiek
Het is typisch een aanpak voor de huidige tijd, waarin de meeste vraagstukken complex zijn en de omgevingsdynamiek groot. Het traditionele lineaire communicatieplan kan bij het grofvuil zoals Van Ruler vaak zegt. Een communicatiestrategie anno nu is nooit af. Ze moet continu meebewegen met de veranderende realiteit die gekenmerkt wordt door onzekerheid, onvoorspelbaarheid en ambiguïteit. Het traditionele communicatieplan werd achter het bureau bedacht (rationeel) en ging uit van voorspelbaarheid en planbaarheid. Maar die tijd hebben we gehad.
Overzichtelijk
Het Frame bestaat uit de interne situatie, visie, ambitie, externe situatie, stakeholders, accountability, aanpak en resources. Het liefst uitgewerkt op een A4 of A3, dan blijft het lekker overzichtelijk en kan de doorsnee manager het makkelijk behappen. Dat dit niet meevalt in de doorsnee tekstverwerker, mag de pret niet drukken. Het eerste deel van het boekje gaat kort maar krachtig in op strategisch werken. In deel twee behandelt de auteur vlot en toegankelijk de acht bouwstenen. Het laatste deel bevat tips om succesvol aan de slag te gaan met het Frame en een samenvatting van alle bouwstenen.
Het Strategisch Communicatie Frame II is fris vormgegeven in een oblong formaat. De kracht zit in de compactheid en volledigheid. Dat maakt het boekje een handig instrument dat iedere communicatieadviseur moet willen hebben. Voor de diepspitters is er altijd nog de uitgebreide vorige editie.
Over Nico Jong
Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.