Financieel Management van organisaties is een toolbox voor het economisch besturen van organisaties. De inhoud is breder dan alleen bedrijfseconomie als het raakvlak tussen bedrijfskunde en economie, en gaat dus ook verder dan de wetenschap van de keuzeproblemen van bedrijven. Financieel management is de economische kant van het beheer.
Dienstverlenende organisaties
De theorievorming en de voorbeelden in de vakliteratuur over bedrijfseconomie, management accounting en financieel management zijn veelal nog steeds gericht op de grootschalige fabrieksomgeving. Dit terwijl nu in de economisch verder ontwikkelde landen meer dan driekwart van de economische activiteit plaatsvindt in kleinschalige dienstverlenende organisaties. Daarom ligt de nadruk in mijn boek op het financieel management van kleine en middelgrote organisaties, waar het productieproces voornamelijk uit dienstverlening bestaat.
Dit boek biedt hbo-studenten een volledige, diepgaande introductie in financieel management en het is geschikt voor eenieder die voor het werk kennis over dit vakgebied nodig heeft.
STORYTELLING
Ik heb tientallen verhalen geschreven en aantrekkelijk laten illustreren, die zich veelal afspelen in een speelse setting. Deze vorm van storytelling is toegepast om de kennis prettiger op te kunnen nemen en beter te kunnen onthouden. Daarbij heb ik ernaar gestreefd de over te dragen kennis zo compact mogelijk weer te geven. Dit maakt de bestudering tot een nuttige en aangename tijdsbesteding.
INNOVATIE
Er zijn een aantal verrassende nieuwe benaderingswijzen op het gebied van financieel management voor het eerst beschreven. Dit zijn onder andere:
- Het in de financiële rapportages centraal stellen van cijfers per fte in plaats van absolute cijfers;
- Het werken met normcijfers per fte als referentiekader;
- De formule die een relatie legt tussen doelstellingen voor winst, groei en dividend;
- De didactische middelen, zoals: het waardenomloopproces, het Ist- en Soll-schema en de weergave van de vier dimensies;
- Het centraal stellen van de brutomarge als maatstaf voor het volume, in plaats van de omzet;
- Het uitdrukken van eigen vermogen in procenten van de brutomarge in plaats van in procenten van het balanstotaal;
- Het ballenschema om de groei, de winst en het volume van een portfolio weer te geven.
DE OPZET VAN HET BOEK
De elf hoofdstukken beginnen met leerdoelstellingen en sluiten af met toetsvragen en een begrippenlijst. De woorden in de begrippenlijst staan vetgedrukt in de tekst. Achterin Financieel Management van organisaties zijn meer dan 750 begrippen per hoofdstuk opgenomen in een alfabetische lijst, met daarbij een omschrijving van de betekenis daarvan. De toetsvragen zijn in het bijzonder behulpzaam om de essentie van elk hoofdstuk vast te leggen in een samenvatting.
Het boek wordt ondersteund door de website met: Toetsvragen, FM QuiZ, Nieuws, Rekentools en een Begrippenlijst met omschrijvingen en paginanummers. Daarnaast is er het ‘Studiehuis’. Studiehuis maakt gezamenlijk studeren mogelijk. Met z’n vieren per hoofdstuk op afstand het boek bestuderen, samen de theorie, de begrippenlijst, de FM QuiZ en de toetsvragen doornemen.
Over Tjalling Palmbergen
Tjalling Palmbergen is academisch gevormd in de vakgebieden marketing, bedrijfseconomie, bestuurlijke informatieverzorging en accountancy. Hij heeft meer dan veertig jaar ervaring als financieel manager bij diverse internationaal georiënteerde organisaties in uiteenlopende branches.