Het is nog maar zeven jaar geleden dat mijn visie op sales geheel anders was. Ik vond ‘sales’ toen namelijk een heel vies woord. Waarom? Omdat ik in mijn leven altijd en alleen maar in aanraking was gekomen met verkopers die je iets aansmeren waar je zelf niet om gevraagd hebt.
Mijn overtuiging was tweeledig:
1. Sales is heel hard werken voor weinig resultaat.
2. Sales is niet ethisch, omdat je mensen dingen aansmeert die zij niet echt nodig hebben.
Hoe anders kijk ik nu naar sales. Ik ben echt van mening dat ik klanten beter help nu ik hoge prijzen vraag. Daardoor is het commitment van mijn klanten een stuk groter en behalen zij een grotere transformatie. De salesgesprekken alleen al hebben daarom veel waarde.
Nieuwe salesstrategie
High end sales kun je leren – dat is mijn motto. De gevestigde ondernemers op wie mijn methode zich richt, hebben vaak een goedlopend bedrijf, willen doorgroeien en alles uit zichzelf en hun bedrijf halen. Zij verdienen goed, maar werken veel te veel uren, hebben de grens van hun uurtje-factuurtjeverdienmodel bereikt of zijn hun klanten allang ontgroeid. Én willen een kwaliteitsslag maken in hun business en hun leven. Door te kiezen voor de beste klanten in hun markt kunnen zij niet alleen veel meer verdienen in minder tijd, maar ook werken met de allerleukste klanten.
Vragen wat je waard bent
Een belangrijk onderdeel binnen mijn salesstrategie is dat je moet leren vragen wat je waard bent. Een eerste belangrijke stap hierin is om die waarde ook echt te kwantificeren. Dagelijks spreek ik mensen die in hun vakgebied expert zijn, maar financieel gezien te weinig waardering krijgen als ik kijk naar wat zij voor hun klanten oplossen. In dit boek ontdek je hoe jij jouw eigen waarde kunt kwantificeren en dus kunt vragen wat je echt waard bent.
Mijn persoonlijke relatie met geld
Weten wat je waard bent, is iets anders dan dat ook durven vragen. Hoge prijzen vragen was voor mij erg lastig in het begin, omdat ik geen goede relatie had met geld. High end ondernemen is nooit money driven, altijd mission driven. Wel hebben high end ondernemers een goede relatie met geld, iets wat voor mij een groot obstakel was. Ik heb moeten werken aan mijn money mindset en het mijzelf moeten leren gunnen om goed te verdienen. In mijn boek geef ik dan ook aan welke stappen hierin helpen om jouw money mindset op het hoogste niveau te krijgen.
Closing the GAP
Er is niets dat je zelfvertrouwen meer test dan sales. Naast het incasseren van ‘nee’s’ leer je ook hoe je moeiteloos de waarde-omslag plaats laat vinden in salesgesprekken en hoe je afwijzingen en bezwaren kunt ombuigen naar een ‘ja’. Hier laten ondernemers namelijk gemiddeld 30% van hun omzet liggen. Net als ik vroeger. Welke strategie hieraan ten grondslag ligt, en hoe je specifiek ook verkoopt aan grotere bedrijven ontdek je allemaal in dit boek. Daarnaast geef ik je ook heel veel praktische handvatten.
Ik schreef De kunst van high end sales voor alle ondernemers die expert zijn in hun vak, maar die de strategische handvatten missen om hun inhoudelijk kennis te vertalen naar een goed verdienmodel. Met mijn boek kunnen zij hun salesvaardigheden naar het hoogste niveau tillen, zodat zij ook op dit niveau de impact maken waarvan zij dromen.
Beheers je sales – dan heb je de ultieme vrijheid.
Over Meriam Slijkerman
Meriam Slijkerman is gecertificeerd High End Business & Sales Coach en ervaringsdeskundige. Vijf jaar geleden heeft zij zelf in één jaar tijd haar bedrijf uitgebouwd tot een zeer succesvol high end bedrijf. Zij weet feilloos welke wegen te bewandelen om aan de top van de markt te komen.