Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Opinie

De top 3 van Thomas Blekman

Thomas Blekman is partner bij De Beukelaar Groep, Dean van Corsendonk College, doceert Corporate Effectuation and Strategy aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University en is een energieke spreker. Alles wat hij doet, is er op gericht om bedrijven ondernemender te maken. 'En nu laat ik mijn baard staan' is de grote inspiratiebron uit zijn top 3.

Nienke van Oeveren | 15 februari 2013 | 1-2 minuten leestijd

1 En nu laat ik mijn baard staan door Leen Zevenbergen
‘De energie van En nu laat ik mijn baard staan raakte mij het meest. Ik was op zoek naar hulpmiddelen om intern ondernemerschap te stimuleren. Leen Zevenbergen schreef als eerste een boek hierover voor een brede doelgroep. Het werd de inspiratie voor de vormgeving van mijn eigen boeken. Je moet het gewoon doen, begin nu, er zijn genoeg mogelijkheden. Voor mij was het ook de bevestiging dat ik met het goede bezig was.’

2 Business model generatie door Alexander Osterwalder, Yves Pigneur
‘Ook mijn nummer 2 zie als ik een hulpmiddel voor mijn werk. Het canvas-model uit Business model generatie gebruik ik bij bedrijven om nieuwe modellen te maken. Het canvas-model ordent gedachten, helpt om patronen te zien. Dan kun je aan de juiste dingen sleutelen. Ik gebruik het ook als communicatiemodel. Daarnaast is het verhaal achter het boek ook prachtig. Osterwalder werkte bij een private bank en ontwikkelde modellen. Patrick van der Pijl pikte zijn theorie op en haalde hem voor een lezing naar Nederland. Hier kwamen twee boeken, apps en veel lezingen uit voort voor Osterwalder. Een voorbeeld van effectuation: een markt creëren vanuit specialisme en door samenwerken.’

3 Screw it let’s do it door Richard Branson
‘Met Richard Branson heb ik een haat-liefde verhouding. Met zijn celebrity-houding doet hij voorkomen alsof een ondernemer speciaal DNA heeft. Daarmee brengt hij potentiële ondernemers aan het twijfelen en maakt hij onbewust meer kapot dan lief is. Aan de andere kant… als hij beschrijft hoe hij omgaat met interne ondernemers, drukt hij op de juiste knoppen. Hij is er goed in om te vertrouwen op de expertise van zijn medewerkers.’

Over Nienke van Oeveren
Nienke van Oeveren is redacteur van managementboeken. Via haar bedrijf Boekredactie begeleidt zij auteurs bij het uitgeven van boeken en ook werkt zij voor gevestigde uitgevers. Zij heeft Nederlands en Book and Digital Media gestudeerd en werkte jarenlang bij Managementboek.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden