Turbowinst, wie wil het niet! Simpel de formule kopiëren en je wordt slapend rijk?
Ik schrijf nergens dat het get rich quick is, maar als je de formule van Turbowinst consequent uitvoert, kun je inderdaad exponentieel groeien. Te veel ondernemers houden zich maar met één ding (A) bezig. En als ze dat issue hebben opgelost, gaan ze naar de volgende uitdaging (B). Van A naar B naar C etc. Turbowinst gaat ervan uit dat je niet aan één issue werkt, maar aan heel veel dingen tegelijk: van A tot Z in één keer. Dus niet alleen aan je product, prijs, aantal stuks en meer klanten werken, maar aan alle facetten tegelijk. Als je per onderdeel tien procent groeit, groei je exponentieel en is je zaak binnen drie jaar vijf keer zo groot. Zo simpel is het eigenlijk wel.
Je introduceert daarbij vijf macro- en 45 microstrategieën als holy grail.
Als je de enorme bulk aan managementboeken ziet, zien ondernemers door de bomen het bos niet meer. De minstens 1000 instrumenten die er zijn, heb ik gereduceerd tot 45 die er echt toe doen. De vijf macrostrategieën zijn: missie & markt, branding & content, frontend marketing (winnen van nieuwe klanten), backend marketing (meer verkopen aan bestaande klanten) en conversie & sales. Die vijf moet je scherp hebben en die kun je vervolgens gaan laden met 45 microstrategieën. Denk daarbij aan een goede customer journey, klantsegmentatie, upsell/cross sell, kerncompetenties, doelgroep, ideale klant... Als je elke week van een kalenderjaar over maar één microstrategie na zou denken, kun je de formule binnen een jaar redelijk simpel implementeren.’
Peters & Waterman (In search of excellence) en André de Waal (high performance organisations) deden dat ook. Zoeken naar de ideale groeimotor. Toch bleek in de praktijk de holy grail lastig of niet te vinden. Veel Peters & Waterman-bedrijven bestaan inmiddels niet meer. Waarom werkt Turbowinst wel?
Omdat dit geen bedacht tekentafelmodel is, maar in de praktijk is ontstaan. Groei is geen geluk, het is een systeem. Maar veel ondernemers kennen het systeem niet. Vergelijk het met het bakken van een appeltaart. Op zich niet moeilijk, maar het wordt pas een succes als je een recept en ingrediënten hebt - 5 macro- en 45 microstrategieën - en ze systematisch toepast. Als ik geen recept heb, maak ik geen geslaagde taart. De boardroom is vaak vooral alleen met de nogal tweedimensionale verbetering van omzet en kosten bezig en vergeet dat je met het driedimensionale herinvesteren van een hogere klantlevensduurwaarde veel meer kunt bereiken. Daar zit de turbowinst.
Leg dat principe eens uit aan de hand van een voorbeeld.
Mijn boek is vooral geschreven voor startups, scaleups en MKB, maar kijk bijvoorbeeld naar een large corporate als McDonalds. Die hebben een standaardproduct en -aanpak. Prima in de front-end. Maar aan de back-end doen ze niks. De klant loopt naar de maaltijd de zaak uit en McDonalds ziet ze tot de volgende keer niet meer terug. Waarom probeert McDonalds met kleine interventies niet de klant te volgen? Maak van een Happy-Meal cadeautje een virtuele speelomgeving. Koppel McDonalds aan een leerinterventie thuis zodat kinderen spelenderwijs leren en de ouders wat meer de handen vrij hebben... McDonalds zou exponentieel kunnen groeien als ze op basis van hun concept in alle facetten zouden groeien. Ik hanteer daarbij het 3S-model. Systemize, scale en succeed. Werk systematisch in alle haarvaten aan je bedrijf, schaal wat je bereikt hebt vervolgens op en pluk de winst ervan. Shell komt ook niet veel verder dan benzine en een Snickers aan de kassa. Waarom de klant niet meenemen in duurzaamheid? Zo laten heel veel ondernemers kansen liggen. Negentig procent groeit niet omdat ze niet groot durven denken. Of vergelijk het zo. Je kunt je team rond één product samenstellen; zoals ook veel bedrijven maar één product maken. Messi en daaromheen een team bouwen. Of je maakt er Ajax-totaalvoetbal van. Dan speelt iedereen mee. Iedereen schakelt constant door op je microstrategieën. Dat teamspel is vermoedelijk slimmer, want wat doe je als je sterspeler wegvalt?
Je gelooft ook meer in marketing dan in sales.
Natuurlijk is sales belangrijk, maar de hefboom van marketing is vele malen groter dan die van sales. Dankzij backend marketing kan ik bestaande klanten een steeds waardevoller product verkopen tegen vermoedelijk een hogere prijs en met de opbrengst ervan meteen ook nieuwe klanten werven in de frontend. En sales schaalt slecht en is ook vaak afhankelijk van één persoon. Stuur je op marketing, dan volgt sales automatisch. Bovendien is het minder mensafhankelijk.
Je spreekt in het kader van turbowinst ook over een perpetuum mobile.
Als je de vijf macro- en 45 micro-strategieën consequent blijft hanteren, stopt groei eigenlijk nooit. In mijn boek maak ik een vergelijking met schaken. Een oude parabel. Als je op één vak van het schaakbord een graankorrel legt en dat elk vakje verdubbelt, heb je aan het einde van het bord pakhuizen vol graan. Het werkt namelijk exponentieel. Eigenlijk moet je turbowinst ook zo zien. Je schaakt op vijf borden simultaan (macrostrategieën) en op die borden speel je met de 45 microstrategieën (de stukken) een soort snelschaak. Je bent als ondernemer constant met alle elementen bezig. Dat klinkt misschien als veel in het begin, maar het model is snel te snappen. En de winst blijft zichzelf oneindig versterken. Als een perpetuum mobile.
Je hebt IENS (de restaurantbeoordelingssite) groot gemaakt. Leg IENS eens langs de ladder van Turbowinst.
IENS was een uitgever van restaurantgidsen. Via de site gaven mensen beoordelingen. De restaurateurs haatten ons vanwege de negatieve reacties van klanten. Maar ik zag een kans in IENS. Liet me niet beperken. Ik heb restaurateurs gratis lid gemaakt van IENS en ze vervolgens producten verkocht. Zo konden ze hun menu’s posten, reserveren via IENS etc. Ik bracht waarde in het product. Formuleerde de vijf macrostrategieën: van wie we wilden zijn tot en met de klantreis en ging het vervolgens laden met de microstrategieën. Op alle facetten gingen we doorontwikkelen. Foto en adres op onze site. Direct bellen via onze site…. Van een uitgever werd IENS een mediahuis en vervolgens een reserveringsplatform. Dat trucje deden we eerst voor een beperkt aantal klanten (systemize) en konden dat vervolgens kopiëren (scale) en uiteindelijk het bedrijf goed verkopen (succeed). En ik heb wegens ziekte mijn mensen het principe van turbowinst uitgelegd, zodat ze het zelf konden toepassen. Gevolg was dat het concept niet leunde op één persoon. IENS is groot geworden door de eenvoud van de macro- en microstrategieën waarmee we gestructureerd op alle verdienmodellen zijn gaan sturen. Het concept van Turbowinst bleek dus ook zonder mij al succesvol, nog voordat het zo heette.