OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
11.536 resultaten
recensie
Personeelsmanagement
4 oktober 2024
3-4 minuten leestijd
In ‘Recruitment unicorns’ laat Arjan Elbers zien dat recruitment meer is dan het invullen van vacatures. Met het tekort aan arbeidskrachten door de uitstroom van de babyboomers is het noodzakelijk om anders te kijken naar recruitment. Arjan Elbers neemt ons mee in deze verschillende kernthema’s. Bovendien laat hij experts uit het desbetreffende vakgebied aan het woord.
recensie
3 oktober 2024
Louis Thorig
3-5 minuten leestijd
Maart 2024 opende Het Nationaal Holocaust Museum (NHM) in Amsterdam haar deuren. Het NHM vertegenwoordigt een cruciale entiteit in het hedendaagse culturele landschap, gewijd aan het gedenken van de Holocaust en het overbrengen van de historische, ethische en educatieve dimensies van dit tragische hoofdstuk uit de geschiedenis.
recensie
Psychologie
2 oktober 2024
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
Margriet Sitskoorn is neuropsycholoog en hoogleraar klinische neuropsychologie aan de Universiteit van Tilburg en doet onderzoek naar de relatie tussen hersen en gedrag. Ze is onder andere bekend van ‘Het maakbare brein’. Ik las haar boek ‘Tijd tekort/tijd genoeg’... want ja, ik wil graag tijd genoeg hebben.
recensie
Psychologie
1 oktober 2024
Henk Jan Kamsteeg
5-8 minuten leestijd
Hoe te voorkomen helemaal door te draaien in een tijd waarin ons eigenlijk geen rust wordt gegund. Ook door onszelf niet. Esther van Fenema schreef het heldere en praktische boek ‘Mentale schijf van vijf’. Neem er voor de tijd voor!
recensie
Reclame en verkoop
1 oktober 2024
Rick Lindeman
2-3 minuten leestijd
Iedereen van mijn generatie kan zich de reclame van laatste Rolo, met bijbehorende wraaknemende olifant herinneren. Reclame is dan ook naast een moment om thee te zetten, onmiskenbaar een deel van onze cultuur geworden.
recensie
Economie
30 september 2024
2-3 minuten leestijd
Normaliter zijn ‘corporate bobo’s’ niet de bloedgroep die mij inhoudelijk inspireert of uitdaagt. Dat dacht ik ook bij ‘Gegijzeld door geld’ van Leen Paape en Leo van de Voort. Het bleek echter het meest indrukwekkende boek dat ik deze zomer heb gelezen: een absolute #mustread.
recensie
Mens en maatschappij
30 september 2024
Freija van Duijne
2-3 minuten leestijd
Welvaart en macht zijn ongelijk verdeeld in Nederland. De samenleving is verdeeld door onzichtbare hekken, zoals diploma’s. Aan de goede kant zijn mensen welvarender, gezonder en gelukkiger. De andere kant is een gevreesde plek waar op neer wordt gekeken. Maar er is nog een hek, dat minder zichtbaar is en nog ondoordringbaar. Daarachter bevindt zich de vermogenselite van topmanagers en rijke eigenaren. Zij leeft in duizelingwekkende rijkdom.
recensie
27 september 2024
Marjan Maandag
1-2 minuten leestijd
De monarchvlinder komt bij ons niet voor. Helaas, want hij is prachtig: feloranje met zwarte aderen en witte vlekjes langs de randen van de vleugels. Met een spanwijdte van soms wel 10 centimeter is hij een van de bekendste Noord-Amerikaanse vlinders. Ik heb er nog nooit een gezien. Maar zijn beeltenis staat voorgoed in mijn geheugen gegrift na het lezen van ‘Fietsen met vlinders’.
recensie
Mens en maatschappij
26 september 2024
Freija van Duijne
3-4 minuten leestijd
Op Instagram en via zijn podcast doet Jonas Kooyman verslag van het leven van de jonge Amsterdamse elite. In smakelijke details beschrijft hij hun luxueuze gewoonten waar hijzelf ook van geniet. Ook de ongemakkelijke keerzijde blijft niet onbesproken. En nu is er een boek: ‘De Havermelkelite.’
recensie
Inkoop en logistiek
26 september 2024
Walther Ploos van Amstel
1-2 minuten leestijd
Het is zeker geen lichte kost: ‘How the World Ran Out of Everything’ van Peter S. Goodman. Goodman is Global Economics Correspondent bij New York Times. Tijdens de coronapandemie kwamen veel supply chains in de problemen. De gevolgen merken we nog elke dag. Goodman beschrijft op een toegankelijke manier de problemen in detail, aan de hand van veel praktijkvoorbeelden, feiten en data.
recensie
Algemeen management
25 september 2024
Rick Lindeman
2-3 minuten leestijd
Als je een verandering begeleidt die niet wil vlotten, en de zoveelste actie niet werkt, raak je er moedeloos van. We hebben instinctief vaak de behoefte om snel in te grijpen, maar soms werkt het om even een stapje terug te doen en te 'switchen' naar een andere aanpak.
recensie
IT-management / ICT
25 september 2024
Carla Verwijs
1-2 minuten leestijd
In het huidige digitale tijdperk hebben IT-professionals een ongekende invloed op de maatschappij. De technologieën die zij ontwikkelen, vormgeven en implementeren, beïnvloeden vrijwel elk aspect van ons dagelijks leven. Daarom is het cruciaal dat IT-professionals zich bewust zijn van de ethische implicaties van hun werk en hier zorgvuldig over nadenken.
recensie
Marketing
24 september 2024
Jeanine Dijkhuis
3-4 minuten leestijd
Twee ervaren marketeers, Marjolijn Meynen en Ed Stibbe, raakten ervan overtuigd dat het marketingvak een grote bijdrage kan leveren om de samenleving duurzame consumptie in het hart te laten sluiten. We moeten stoppen met drammen en dreigen en starten met verleiden. Daarom schreven ze ‘Duurzame verleiding’.
recensie
Werk en loopbaan
24 september 2024
Hendrika Willemse-Vreugdenhil
3-5 minuten leestijd
‘Het boek waarvan je baas niet wil dat je het leest’, deze titel maakte mij nieuwsgierig naar wat er zo bijzonder of geheim is in dit boek. Ook schept de titel nogal wat verwachting. Na het lezen durf ik wel te stellen dat Roland Grootenboer mijn verwachtingen in ieder geval meer dan overtroffen heeft! Ik denk oprecht dat jouw baas niet wil dat je dit boek leest.
recensie
Communicatie en media
23 september 2024
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Accountability is een onderwerp dat regelmatig terugkeert op de communicatieagenda. Waarschijnlijk omdat nog lang niet iedere communicatieprofessional accountable werkt. Dat is onverstandig, zeker in tijden waarin er bezuinigd moet worden. Cathelijne Janssen is al jaren pleitbezorgster van accountability. Ze heeft haar boek ‘Uitgemeten’ onlangs volledig geactualiseerd.
recensie
IT-management / ICT
20 september 2024
Henk Jan Kamsteeg
4-5 minuten leestijd
De tijd om je te schamen dat je met AI werkt, is voorbij. Eerder zullen we ons gaan schamen wanneer we er niet mee werken – en dus onze tijd aan het verdoen zijn. ‘Slimmer werken met ChatGPT, Copilot en Gemini’ van Remy Gieling en Job van den Berg is een aanrader voor wie effectiever aan de slag wil.
recensie
Communicatie en media
19 september 2024
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
‘Supercommunicatie’ van Charles Duhigg is een uitstekend boek over communicatie. Duhigg betoogt dat de essentie van elk gesprek is om connectie te creëren en niet zozeer om inhoud over te brengen. Pats! Om die stelling te onderbouwen komt hij met drie typen gesprekken. Het is een boek dat prima leest, veel verrassingen en eye-openers bevat en gebaseerd is op gedegen onderzoek.
recensie
Algemeen management
19 september 2024
Liesbeth Tettero
3-4 minuten leestijd
‘Relaxed grenzen afstemmen op jouw werk’ belooft trainer en adviseur Evita Lammes met ‘Waar ligt de grens?’ Interessant, want ‘relaxed’ is niet bepaald de eerste associatie die de meeste mensen hebben bij het onderwerp grensoverschrijdend gedrag. Met een laagdrempelige aanpak en praktische tips wil Lammes het onderwerp behapbaar maken voor iedereen die ermee te maken heeft of kan krijgen.
recensie
Mens en maatschappij
19 september 2024
Freija van Duijne
5-7 minuten leestijd
Vanuit een echt lange tijdsschaal bezien staat de mensheid nog maar in de kinderschoenen. Als het ons lukt om de komende eeuwen ons als soort staande te houden, zouden we nog miljoenen jaren kunnen voortbestaan en op ten duur zou ons bestaan zich kunnen uitspreiden tot in de verre kosmos. William MacAskill bespreekt de aandachtspunten om als mensheid keuzes te maken die bijdragen aan een gelukkig leven voor de vele generaties en miljarden mensen die na ons komen.
recensie
Marketing
18 september 2024
Marije Teerling
3-4 minuten leestijd
‘De Customer Leader’ van Rudy Moenaert en Henry Robben biedt een nieuwe kijk op hoe organisaties klantgericht kunnen opereren. De auteurs presenteren praktische modellen en strategieën die helpen om waarde te creëren voor klanten en andere stakeholders. Aan de hand van de analogie van de arena en verschillende rollen van organisaties nemen ze je mee door jaren kennis en ervaring rond strategie, management en marketing.