OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    2.244 resultaten
    Interview
    Leiderschap
    5 februari 2025
    Fidessa van Rietschoten
    7-10 minuten leestijd
    Je bent benoemd tot ceo, en dan? De verraderlijke roze-wolk-cocktail van blijdschap en bewijsdrang kan ervoor zorgen dat je kansen en risico’s over het hoofd ziet. Hoe je de eerste 100 dagen aanpakt, bepaalt je succes én dat van de organisatie, legt Maaike van der Wal uit. Als expert in leiderschapstransities schudt ze kersverse ceo’s wakker om strategischer te beginnen aan de start van hun bestuurlijke reis. Want starten, dat kan maar één keer.
    Interview
    Verandermanagement
    3 februari 2025
    Bert Peene
    7-10 minuten leestijd
    Bedrijven nemen vaak grote sprongen als ze willen veranderen, zegt Egbert Jan van Bel. Maar vaak is het beter om te werken aan kleine, maar constante uitdagingen en ergernissen die de productiviteit en efficiëntie binnen een bedrijf kunnen hinderen. Van Bel:  ‘Veel kleine steentjes kunnen uiteindelijk een grote big bag met ellende opleveren.’
    Interview
    Leiderschap
    31 januari 2025
    Peter Spijker
    6-9 minuten leestijd
    Stefan Lameire, Lucia Soetens en Jille Tabak maken zich zorgen over de gepolariseerde wereld waarin hun kinderen opgroeien. Ze schreven ‘Leiderschap ontrafeld’ vanuit het geloof dat je met goed leiderschap polarisatie tegengaat en verschillen kan overbruggen. Een goede leider is nieuwsgierig naar het andere perspectief, kan mensen verbinden en schijnbare tegenpolen bij elkaar brengen.
    Interview
    Marketing
    29 januari 2025
    Bas Hakker
    5-7 minuten leestijd
    Jordi Bron, eigenaar van marketingbureau Red Panda Works, geeft in ‘Full System Marketing’ een frisse kijk op Business-to-Business-marketing. Het boek neemt een beetje afstand van de klassieke marketingtechnieken en legt de nadruk op vertrouwen. ‘Het draait niet om clicks of conversies, maar om het bouwen van relaties,’ aldus Bron.
    interview
    Algemeen management
    27 januari 2025
    Jeroen Ansink
    7-10 minuten leestijd
    Organisaties kunnen een hoop leren van apenkolonies, schrijft gedragsbioloog Patrick van Veen in ‘Help! Het is hier een beestenbende’. Bijvoorbeeld als het gaat om het waarborgen van een veilige werkcultuur. ‘We moeten voorkomen dat niet de groep, maar het individu gaat bepalen wat de grenzen van gedrag zijn.’
    interview
    Algemeen management
    24 januari 2025
    Bert Peene
    6-9 minuten leestijd
    Employee silence is een belangrijk thema in de organisatiekunde, al krijgt het in de literatuur minder aandacht dan het verdient. Dat geldt overigens ook voor de organisatiepraktijk: employee silence haalt daar maar zelden de vergaderagenda, terwijl we ons feitelijk suf zwijgen op de werkvloer, zoals Gytha Heins het in ‘Waarom zegt niemand er wat van?!’ formuleert. Met alle gevolgen van dien.
    Interview
    Mens en maatschappij
    20 januari 2025
    Paul Groothengel
    5-6 minuten leestijd
    Stel toekomstdenken niet uit want het kan je veel positiefs opleveren. Dat schrijft toekomstonderzoeker Jeanneke Scholtens, eigenaar van trendwatch-platform Buro Zorro, in ‘De toekomst is fantastisch’. Ze ziet dat steeds meer organisaties willen weten hoe hun toekomst zich zal ontvouwen, en wat de mogelijke scenario’s zijn.
    Interview
    Coaching en trainen
    17 januari 2025
    Marianne Ter Mors
    5-6 minuten leestijd
    Problemen blijven problemen met dezelfde bril. Dankjewel Einstein. Wat als je die bril afzet? Precies dat leert schrijver Ariane van Heijningen je in haar boek ‘Goedbedoeld moeilijk maken’. Het resultaat? Van halve waarheid naar échte wijsheid.
    Interview
    Algemeen management
    15 januari 2025
    Bert Peene
    8-12 minuten leestijd
    Volgens Peter de Roode maken we een overstap van individueel leren naar collectief leren. ‘Je hebt alle meningen nodig, van hoog tot laag, en vervolgens moeten de juiste interventies worden gekozen’, zegt hij in ons gesprek over zijn boek met werkvormen die helpen dat te faciliteren. De Roode: ‘We moeten de overgang maken van kennisexperts naar collectieve experts.’
    interview
    Leiderschap
    13 januari 2025
    Hans van der Klis
    8-11 minuten leestijd
    Met ‘De biografie van vertrouwen’ voltooit Oscar David een drieluik. Na zijn boek over het enneagram, waarmee hij mensen helpt zichzelf te leren kennen, en een over macht, waarin hij de positie van leiders ten opzichte van macht onderzoekt, houdt hij nu een vurig pleidooi voor vertrouwen als basis voor samenwerking. ‘Er is tegenwoordig veel meer aandacht voor zelfbewustzijn en zelfreflectie bij leiders.’
    Interview
    IT-management / ICT
    8 januari 2025
    Ronald Buitenhuis
    6-8 minuten leestijd
    In ‘Rebel Rebel’ beschrijft Geert Van Mol de parallellen tussen het schrijven, componeren en uitvoeren van muziek, en die van het bedenken, ontwikkelen en uitvoeren van een goede digitale strategie. Europa is volgens Van Mol op weg het oude Rome te worden. Een natie in verval. ‘Bedrijven digitaliseren onvoldoende en nemen levensbedreigende risico’s.’ We spreken hem aan de hand van een aantal popsongs.
    Interview
    Mens en maatschappij
    6 januari 2025
    Jeroen Ansink
    5-6 minuten leestijd
    Het publieke debat wordt ondermijnd door opzettelijke onwetendheid, schrijft Correspondent-journalist Sander Schimmelpenninck in ‘De domheid regeert’. Het bestrijden daarvan is een verantwoordelijkheid voor iedereen. ‘Als één partij te goeder trouw is terwijl het andere kamp aperte onzin uitkraamt, dan moet dat gewoon benoemd worden.’
    Interview
    Marketing
    20 december 2024
    Bas Hakker
    4-5 minuten leestijd
    Harald Pol promoveerde in 2017 op zijn proefschrift Mastering Meaningful Customer Connections. ‘Relatietherapie voor klantliefhebbers’ is de populaire, toegankelijke versie van het proefschrift, waarin hij uitlegt hoe bedrijven hun klantrelaties kunnen verdiepen. Een gesprek met Pol over hoe deze ‘relatietherapie’ voor bedrijven niet alleen leidt tot loyale klanten, maar ook bijdraagt aan een duurzamere samenleving.
    Interview
    Strategisch management
    18 december 2024
    Bert Peene
    9-13 minuten leestijd
    Hoe moeten bestuurders zich opstellen als ze het idee van human capital als chefsache daadwerkelijk willen omarmen? Dat is de onderzoeksvraag van Stichting Management Studies, die ten grondslag ligt aan ‘Human Capital: Chefsache’. We spraken Ruurd Baane over het boek, en over het thema human capital.
    Interview
    Marketing
    16 december 2024
    Bas Hakker
    6-8 minuten leestijd
    Rogier Heijning, co-founder van Friends & Foes en WasteBoards, schreef met ‘Maak van je merk een Hero Brand’ een boek over hoe je kunt bouwen aan legendarische merken met een missie. Deze merken kenmerken zich door een uitdaging - een strijd - die zorgt voor een voortdurende stroom aan verhalen. Grote voorbeelden zijn Nike, Patagonia en Tesla.
    Interview
    Algemeen management
    13 december 2024
    Peter Spijker
    6-8 minuten leestijd
    Veel mensen hebben in hun leven niet het makkelijkste pad bewandeld. In ‘De verbindende factor’ noemt Lydia van Oudenaren hen ‘codeswitchers’. Dankzij hun ervaringskennis kunnen ze bruggen slaan in een samenleving die steeds diverser wordt. Codeswitcher zijn verbinders en daarmee een verrijking voor iedere organisatie.
    Interview
    Algemeen management
    11 december 2024
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    Met ‘Gelieve niet te stotteren op onze inclusieve werkvloer’ breekt Steven de Jong een lans voor de arbeidsmarktkansen van mensen die stotteren. De Jong, ervaringsdeskundige, vroeg 80 werkgevers of hun vacature openstaat voor stotterende sollicitanten. Een journalistiek onderzoek met een persoonlijke aanleiding. ‘Nu ik als ondernemer geen manager meer heb die mij afrekent op het stotteren, voel ik me vrijer dan ooit. Alsof ik mijn stem terugkreeg.’
    interview
    Verandermanagement
    9 december 2024
    Hans van der Klis
    8-11 minuten leestijd
    In Wegwijzers in de veranderjungle neemt Kilian Bennebroek Gravenhorst zijn lezers bij de hand in het opstellen van een goed veranderverhaal en hoe zij moeten omgaan met de dingen die zij onderweg tegenkomen. Bennebroek Gravenhorst, in 2016 genomineerd voor het Managementboek van het Jaar, laat zich kennen als een precieze denker. Maar, zegt hij: ‘Ik ben in mijn rol als adviseur lang niet altijd zo genuanceerd als in dit boek.’
    interview
    Algemeen management
    4 december 2024
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    We kennen Ben Tiggelaar van zijn boeken, als trainer, zijn columns en het befaamde jaarlijkse MBA in één dag. Specialist in leiderschap, management en veranderkunde. Hij is ook pleitbezorger van International Justice Mission (IJM). Een organisatie die strijdt tegen moderne slavernij en mensenhandel. Een gesprek met Ben Tiggelaar over hoe large corporates moeten nadenken over moderne slavernij, leiderschap, management, veranderen én het verdwijnen van klassieke managementgoeroes.
    interview
    Personeelsmanagement
    2 december 2024
    Bert Peene
    8-11 minuten leestijd
    Dat het boek insloeg als een bom, is misschien wat overdreven, maar ‘Leren Organiseren’ heeft zeker een steen in de doorgaans rimpelloze L&D-vijver geworpen. Guus van Deelen windt er geen doekjes om: ‘Overal in L&D-land is het een beetje een zooitje – maar overal net even anders.’ We spreken Van Deelen over Learning & Development.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden