OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Marketing
Hier vindt u artikelen rond boeken over marketing en commercie. Van seo en contentmarketing tot branding en storytelling. Alles voor marketingprofessionals en -managers.
1.694 resultaten
nieuws
Algemeen management
12 mei 2025
Hans van der Klis
9-13 minuten leestijd
Net als bij het vorige jubileum ging bij het 30-jarig bestaan van Managementboek de prijs voor Managementboek van het Jaar naar een Vlaming. De jury koos voor ‘Provotyping’ van Stefaan Vandist, een boek waarmee hij een wereld die lijdt aan verbeeldingsarmoede wil provoceren met nieuwe mogelijkheden. ‘Ik hoop dat mensen denken: hé wauw, dit is een onorthodoxe, ongebruikelijke, ongeziene manier om naar de toekomst te kijken’, zei Vandist na de uitreiking.
recensie
Marketing
8 mei 2025
Erwin Wijman
3-5 minuten leestijd
Bij beïnvloeding en invloed denk jij als bezoeker van Managementboek.nl prompt aan Robert Cialdini. Maar waar Cialdini bleef steken bij 7 beïnvloedingsprincipes serveert Nicol Tadema er in haar nieuwe boek wel 101 uit. 101! Gelukkig 101 en geen 100 anders hadden we het Sun-effect gemist. En die zon, mensen, de zon genereert business. Daarom zie je als je naar buiten kijkt nu de zon in de blauwe lucht.
interview
Marketing
2 mei 2025
Marianne ter Mors
6-9 minuten leestijd
Vrienden sinds 4 havo – toen trapten ze vooral lol achterin de klas. Stijn ging de wereld over als restaurantmanager. Jordy runde een horecazaak, haalde een master en werd mbo-docent. Allebei zagen ze: gastvrijheid werkt óveral. Dus schreven ze ‘Gastvrij!’, een vrolijk pleidooi voor oprechte aandacht. Niet alleen in de horeca -juist daarbuiten!
preview
Marketing
28 april 2025
Wing Cheung
3-4 minuten leestijd
Hoe haal je droomklanten binnen zonder gladde verkooppraatjes of standaardfunnels? In ‘Word B2B Meesterverleider’ introduceert Wing Cheung het KLTL-model, waarmee marketeers en ondernemers high-value klanten stap voor stap voor zich winnen. In zijn preview licht Wing Cheung toe hoe je van leadjacht naar liefdesverklaring gaat.
nieuws
Marketing
24 april 2025
Peter Kentie
3-4 minuten leestijd
Hoe bouw je een sterk merk van iets wat van iedereen is – een stad? In ‘Share the Vibe’ deelt Peter Kentie zijn ervaringen met de citymarketing van Eindhoven en de lessen uit een open source aanpak die ook buiten de stadsgrenzen toepasbaar zijn. In deze preview vertelt hij erover.
preview
Marketing
22 april 2025
Rudie Jansman
3-5 minuten leestijd
Wat krijg je als je de sfeer van een muziekfestival combineert met de inhoud van een congres? Tien jaar geleden ontstond dat idee spontaan op Lowlands, en inmiddels zijn Rudie Jansman en Kornelis Wetsema voorlopers in het organiseren van kennisfestivals. In hun preview delen ze hoe dat begon – en hoe jij het ook kunt doen.
recensie
IT-management / ICT
22 april 2025
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
In een tijd waarin AI steeds nadrukkelijker haar intrede doet in het marketingvak, biedt Patrick Petersen een praktische gids vol voorbeeldprompts en creatieve toepassingen. Zijn boek ‘Effectieve AI-prompts’ laat zien hoe AI meer kan zijn dan een hulpmiddel – een echte sparringpartner. In zijn recensie vertelt Peter de Roode erover.
recensie
Marketing
27 maart 2025
Hendrika Willemse-Vreugdenhil
3-4 minuten leestijd
‘Full System Marketing’ biedt een systematische benadering van B2B-marketing. Geen hype, geen snelle growth hacks, maar een solide gids voor marketeers die hun strategie willen bouwen als een goed geoliede machine. Van demand generation tot sales intelligence: alles moet samenwerken. Maar… levert het boek ook echt wat het belooft? Dat lees je hier.
recensie
Marketing
24 maart 2025
Manfred van Gurchom
1-2 minuten leestijd
Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie écht impact maakt met duurzaamheid? In The Ripple Effect laat Joke Claessen zien hoe storytelling helpt om een breed publiek te inspireren en activeren. Manfred van Gurchom las het en vond het een inspirerend boek vol praktische inzichten.
preview
Marketing
6 maart 2025
Carole Lamarque
1-2 minuten leestijd
Influencers zijn relevanter dan ooit. Wekelijks verschijnen ze in kranten en vaak domineren ze sociale media. Toch merk ik dat de impact van influencer marketing voor veel ondernemers nog steeds een blinde vlek blijft. Daarom heb ik Influencers, geschreven: om ondernemers te helpen begrijpen hoe ze influencers strategisch kunnen inzetten, zowel in B2C als in B2B.
Interview
Marketing
3 maart 2025
Bas Hakker
4-6 minuten leestijd
Rob de Groot schreef ‘Iedereen praat erover’ dat draait om mond-tot-mondreclame. Geen typisch marketingboek vol funnels, klantreizen en ander jargon, maar praktische adviezen voor MKB-bedrijven om klanten te werven en te behouden. We spraken hem over zijn motivatie, visie op marketing en de kracht van bestaande klanten.
preview
Marketing
14 februari 2025
Stijn van Boxtel
2-3 minuten leestijd
Elke dag krijgen we kansen om klanten, patiënten, studenten en collega’s te verrassen en te verbinden. Maar veel organisaties zijn zo druk met processen, kaders en afspraken dat ze die kansen niet meer opmerken. Ze vinden zichzelf heel klantgericht, daar zijn die processen en afspraken immers op gericht. En met die klantgerichtheid onderscheiden ze zich ook, denken ze. Maar is dat ook zo?
recensie
Marketing
11 februari 2025
Henk Jan Kamsteeg
3-4 minuten leestijd
Hoe schrijf je een goed marketingplan? En hoe neem je anderen mee in jouw plannen? Paul Blok en Ment Kuiper laten zien hoe in ‘De kunst van een overtuigend marketingplan - Bouwstenen voor de marketingpraktijk’.
boekenlijst
Algemeen management
4 februari 2025
Managementboek Redactie
De jury heeft zich gebogen over de boeken, met deze Longlist van 52 titels als resultaat. 52 boeken die allemaal kans maken Managementboek van het Jaar 2025 te worden. Lees hieronder per boek waarom deze volgens de jury op de Longlist thuishoort.
Interview
Marketing
29 januari 2025
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Jordi Bron, eigenaar van marketingbureau Red Panda Works, geeft in ‘Full System Marketing’ een frisse kijk op Business-to-Business-marketing. Het boek neemt een beetje afstand van de klassieke marketingtechnieken en legt de nadruk op vertrouwen. ‘Het draait niet om clicks of conversies, maar om het bouwen van relaties,’ aldus Bron.
recensie
IT-management / ICT
29 januari 2025
Hendrika Willemse-Vreugdenhil
3-4 minuten leestijd
We zitten in een tijdperk waarin marketing niet meer draait om de vraag of je AI moet gebruiken, maar hoe je het effectief inzet. Patrick Petersens ‘Effectieve AI-prompts voor een marketingstrategie die werkt’ speelt daar goed op in. Maar, is dit boek werkelijk de gamechanger die het belooft te zijn?
recensie
Marketing
9 januari 2025
Henk Jan Kamsteeg
4-5 minuten leestijd
Hoe aan nieuwe klanten te komen? De beste methode is te zorgen voor mond-tot-mondreclame. En ja, dat vraagt om meer dan alleen erg goed je werk doen. Rob de Groot legt het uit in zijn boek ‘Iedereen praat erover’.
recensie
Marketing
6 januari 2025
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Met zo’n titel wek je meteen mijn nieuwsgierigheid. Want als er wat hapert in een klantrelatie is het heel verstandig om dat aan te pakken en vervolgens alsnog jarenlang met elkaar verder te gaan. Alleen is dat niet specifiek waar ‘Relatietherapie voor klantliefhebbers’ van Harald Pol zich op richt.
boekenlijst
Algemeen management
24 december 2024
Managementboek Redactie
Het is het einde van het jaar, tijd om lijstjes te delen, tijd om verkoopcijfers voor zich te laten spreken. Dit zijn de 25 bestverkochte managementboeken van 2024! De boeken die iedereen gelezen heeft en die je niet mag missen. Van leiderschap tot psychologie. Van personeelsmanagement tot projectmanagement.
recensie
Marketing
23 december 2024
Louis Thorig
4-5 minuten leestijd
Nog steeds is er in veel bedrijven geen optimale samenwerking tussen marketing en sales. Inmiddels is B2B marketing behoorlijk veranderd en vergt een geheel nieuwe aanpak met een heel scala aan nieuwe marketinggereedschappen, communicatiemiddelen en communicatiekanalen. Jordi Bron gaat daar uitgebreid op in in ‘Full System Marketing’.