Wat volgt is een jaar van lezingen en evenementen door heel Nederland om kennis en ervaring te delen. De titel wordt na een jaar weer overgedragen aan een andere vrouw, in de praktijk ben je Zakenvrouw voor het Leven.
Journalist Pierre Spaninks vroeg zich af wie deze vrouwen eigenlijk zijn. Waarin onderscheidden zij zich van de concurrentie, wat heeft hun bekroning voor ze betekend en hoe gaat het nu met ze? De eerste benoeming was tenslotte al in 1981. Op een enkele uitzondering na zijn de Zakenvrouwen van het Jaar geen BN-ers en weten we lang niet alles van ze. Spaninks besloot het uit te zoeken door alle vrouwen te benaderen voor een interview. Al snel voegde ik me bij hem om ze te portretteren. Mede gevoed door de enthousiaste medewerking van steeds meer Zakenvrouwen, was het idee voor een boek geboren, al dachten we beiden op dat moment nog dat zo'n boek er al zou zijn.
Zakenvrouw van het Jaar word je niet zomaar. Om voorgedragen te worden voor de Prix Veuve Clicquot moet je visie hebben, uitblinken in leidinggevende capaciteiten, dynamisch en innovatief zijn, persoonlijkheid hebben en maatschappelijk betrokken zijn. Dat is voor het juryrapport. Wij kwamen er achter dat al die vrouwen een boeiend verhaal hebben. Over waar zij vandaan komen, wat hen beweegt, over het bedrijf dat zij hebben opgebouwd, het combineren van zaken en privé, over hun successen en tegenslagen, en over de lessen die zij hebben geleerd in werk én leven.
De jongste vrouw in het boek moet nog 40 worden, de oudste loopt tegen de 90. Dit boek geeft een tijdsbeeld dat 3 generaties omvat. Van vrouwen die helemaal niet mochten werken, via de eervol ontslagen vrouw ‘wegens huwelijk’, naar de ‘slimme meid is op haar toekomst voorbereid’ -generatie. Wat opvalt is dat geen van de vrouwen het eigenlijk over de ‘vrouwenzaak’ wil hebben. Dat maakt dat hun verhalen niet alleen voor vrouwen interessant zijn.
We kozen, in woord en beeld, voor een persoonlijke benadering. Beter gezegd: die persoonlijke benadering werd ons gegund door de vrouwen. Verwacht in dit boek geen cijfers, strategiën, of verhalen over topomzetten. Daarmee is wellicht één verschil tussen mannelijk en vrouwelijk ondernemerschap aangestipt. Verwacht echter óók geen soft gedoe. De vrouwen zijn zonder uitzondering stellig, zeker van hun zaak en ‘niet zeuren’ is het credo.
Ook in beeld laten de vrouwen zich van hun persoonlijke kant zien. Ze zijn thuis of in hun bedrijf gefotografeerd zoals ze dan en daar zijn. Geen extra styling of visagie. Geen portret van hun status, maar een portret van de vrouw.
We hebben het boek gemaakt vanuit onze belangstelling voor deze vrouwen. Voor eigen rekening en risico zijn we gewoon maar begonnen. Toen we klaar waren kwamen uitgever en andere ondersteunende partijen in beeld waardoor het gerealiseerd kon worden in de kleurrijke vorm die het nu heeft. Zaken/Vrouw is het resultaat van ondernemerschap en gezien het onderwerp, voelt dat goed!
Over Pierre Spaninks
Pierre Spaninks (Eindhoven, 1955) was tot zijn pensionering in 2021 zelfstandig professional in journalistiek en communicatie. Hij kreeg landelijk bekendheid als ZZP-expert. Voordien had hij gewerkt in het hoger onderwijs en de consultancy. Hij studeerde Tekstwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en volgde op Harvard het Senior Manager in Government Program. Tegenwoordig legt hij zich toe op de Egyptologie.
Over Mirjam van der Linden
Mirjam van der Linden (Lisse, 1969) is freelance fotograaf in Amsterdam. Zij is gespecialiseerd in editorial portretten en maakt daarnaast lifestyle foto's, autonome portretseries en fotofilms. Zij is opgeleid aan de Fotoacademie in Amsterdam.
Van der Linden werkt veel voor bedrijven en bladen als Managementboek Magazine en Slow Management, sponsored magazines en vakbladen. Een eerdere loopbaan in het bedrijfsleven (o.a. BT en Microsoft) vormt de basis voor deze belangstelling in ondernemerschap, management en industrie.
Haar portfolio en informatie zijn te vinden op: www.mirjamvanderlinden.com