Invloed uitoefenen is waar we allemaal de hele dag mee bezig zijn. Elke samenwerking die we zoeken, iedere connectie die we willen maken, elk gewenst gedrag dat we willen sturen; het vraagt allemaal om beïnvloeding. Beïnvloeden, oftewel het sturen van keuzes en gedrag, is een heel natuurlijke menselijke conditie. Alleen zijn we er over het algemeen niet zo goed in. Of is het ons simpelweg nooit geleerd. Terwijl juist deze tijd vraagt om meer mensen die snappen hoe mensen keuzes maken en hoe je met deze kennis hun gedrag positief kunt beïnvloeden. Er zijn fascinerende inzichten in de gedragswetenschap die antwoorden kunnen bieden, alleen zijn dit vaak theoretische of versnipperde concepten. Mijn drijfveer voor het schrijven van mijn boek De Kunst van Gedrag Ontwerpen, was die kennis toegankelijk en vooral praktisch toepasbaar te maken voor iedereen. Zodat meer mensen de tools in handen krijgen om gedrag van mensen te ontwerpen waarmee ze hun privéleven, werksituatie of leefomgeving kunnen verbeteren.
Gedragsuitdagingen
En dat is juist nu nodig. We staan op dit moment voor een aantal zeer uitdagende gedragsuitdagingen. Hoe kunnen we versneld verduurzamen nu de energieprijzen zo stijgen? Hoe zorgen we dat talent bij ons blijft, nu meer dan tweederde van werknemers in loondienst aangeeft open te staan voor een nieuwe baan? Hoe zorgen we dat we onze lasten nog kunnen betalen met de stijgende inflatie? Hoe zorgen we dat teams nog goed samenwerken nu iedereen hybride werkt? Hoe kunnen we als bedrijf nog innoveren met alle uitdagingen rond grondstoffen? Maar ook op kleinschaliger niveau. Hoe zorg je dat je mensen meekrijgt in een project waar je zo hard aan hebt gewerkt? Hoe zorg je dat mensen doneren aan jouw NGO? Hoe zorg je dat mensen meewerken aan beleid of een organisatieverandering? Uiteindelijk komt het allemaal neer op gedrag. Iemand moet iets goedkeuren, doneren, betalen, uitvoeren, initiëren, stoppen, aanbevelen, kopen, beginnen of veranderen. Het goede nieuws is: gedrag ontwerpen kun je leren.
Gedragsontwerp
Kennis van gedragswetenschap is niet nieuw. Het wordt al tijden bestudeerd, maar kent twee grote uitdagingen. Allereerst, is het vaak te theoretisch waardoor het lastig toepasbaar is. En ten tweede is die kennis in beperkte handen. Door de politiek en in technologie wordt in grote mate gedragsontwerp op ons toegepast. We zijn niet voor niets allemaal verslaafd aan onze schermen en fenomenen als Brexit en de opkomst van Trump stonden bol van het gedragsontwerp. Ik wil dat meer mensen zien hoe dit op hen wordt toegepast, maar vooral ook dat zij dezelfde kennis kunnen gebruiken, om daarmee gedrag te ontwerpen dat mensen verder helpt en waarmee ze zelf meer grip krijgen op succes. Dezelfde kennis die ons verslaafd maakt aan onze telefoon, kan ook worden ingezet om mensen te helpen sporten, recyclen, samenwerken, managen, gezond eten, verduurzamen, (be)sparen, et cetera.
Toolboek
Het boek is daarom een toolboek. Ik neem je mee door de SUE | Behavioural Design Methode. Dit is een heel praktische methode die je helpt producten, diensten, campagnes of beleid te ontwikkelen waarin de mens voorop staat. Je helpt hun drijfveren te ontcijferen en met oplossingen te komen die voorspelbaar keuzes en gedrag sturen. Naast de essentiële concepten uit de gedragswetenschap vind je praktische tools en templates. De Kunst van Gedrag Ontwerpen komt dan ook met video’s en downloads. Mijn doel is je een nieuwe manier van denken aan te reiken, ‘outside-in’ denken, omdat dit de sleutel is om met innovaties en oplossingen te komen die niet alleen echt klant- of mensgericht zijn, maar waar mensen ook voor zullen warmlopen. En vaak ook geld, tijd of energie voor overhebben.
Over Astrid Groenewegen
Astrid Groenewegen is oprichter van SUE | Behavioural Design, een strategisch innovatiebureau gespecialiseerd in gedragsverandering. Haar officieel erkende Behavioural Design Academy trainde meer dan 2.500 mensen uit 45 landen in de SUE | Behavioural Design Method©.