Veel mensen vragen me of The offer you can’t refuse een COVID-19 boek is. Het antwoord is dubbel. Enerzijds ben ik uiteraard sterk beïnvloed door de gebeurtenissen van 2020. Ik schreef het boek bovendien tijdens de grote lockdown van maart en april. Bovendien is COVID een soort tijdsmachine die ons een sprong voorwaarts doet nemen. En dat heeft gevolge voor de relatie met onze klanten. Dus uiteraard is dit ook een post COVID boek. Anderzijds was mijn research voor dit boek volledig afgewerkt in februari, voor COVID echt begon in Europa. De ideeën die ik in mijn boek beschrijf zouden ook zonder COVID dezelfde geweest zijn, alleen is het gedachtengoed dankzij COVID urgenter geworden.
Drie elementen van het OYCR model worden belangrijker dan ooit
Het ‘Offer you can’t refuse’ model bestaat uit drie dimensies die de voorbije maanden bij de meeste bedrijven hoger op de agenda gekomen zijn: digitaal, bredere klantenservice en maatschappelijke meerwaarde creëren.
We hebben dit jaar de grootste digitale trainingscursus ooit meegemaakt, zowel voor bedrijven als voor klanten. Digitaal heeft nog nooit hoger op de agenda van bedrijven gestaan. In mijn boek omschrijf ik hoe digitaal naar een minimimvoorwaarde aan het evolueren is en in welke aspecten je nu best investeert om te voldoen aan de verwachting van de markt.
Tijdens COVID is de klantentrouw op zijn laagste niveau ooit terecht gekomen. Veel mensen hebben nieuwe merken en bedrijven ontdekt. De lat om klanten te helpen is hoger komen te liggen. Klanten vragen steeds betere diensten en voelen aan dat dienstverlening steeds breder en omvangrijker aan het worden is. Ze kiezen voor organisaties die hen op diverse vlakken vooruit kunnen helpen.
Ten slotte staat de wereld voor grotere uitdagingen dan ooit. Alleen al in 2020 is zowel gezondheidszorg, economie, klimaat en discriminatie gestegen in belang bij de meerderheid van de bevolking. Door een steeds minder daadkrachtige overheid kijken burgers vooral in de richting van bedrijven om het verschil te maken op maatschappelijk vlak. Ook dat is belangrijker geworden de voorbije maanden.
Perspecitief, hoop en optimisme
Als ik in Nederland lezingen geef, dan zie ik de mensen in de zaal (of tegenwoordig op het scherm) af en toe eens gniffelen als ik weer eens een typisch Vlaams woord durf te gebruiken. Na zoveel jaar in Nederland rond te touren is mijn conclusie dat jullie favoriete Vlaamse woord ‘goesting’ is. Als ik het woord ‘goesting’ uitspreek tijdens een lezing, valt er een soort warmte over de zaal. Net alsof ik een gezellig dekentje geef aan alle mensen. Ik kan daar enorm van genieten.
Voor wie het woord toch nog niet zo goed kent: goesting is de Vlaamse variant voor #zinin. Geef toe, dat Vlaamse woord klinkt niet iets gezelliger, niet?
Wel, ik wil de mensen via de verhalen in mijn boek graag goesting (#zinin) geven om te ondernemen, om klanten beter te helpen en om vooruit te kijken. De voorbije maanden zijn we allemaal overspoeld met negatieve en ontmoedigende berichten. Het lijkt af en toe alsof er helemaal geen perspectief meer is. Vandaag heeft de wereld nood een perspectief, aan hoop, aan optimisme. The offer you can't refuse is een positief verhaal dat kijkt naar de klant van de toekomst. Ik hoop met dit verhaal mensen aan te moedigen om positief te ondernemen met die klant van morgen op het vizier.
Steven Van Belleghem is inspirator, coach en adviseur binnen zijn eigen bedrijf B-Conversational. Hij begeleidt bedrijven om zich aan te passen aan de hedendaagse consument. Daarnaast is hij parttime marketing professor aan de Vlerick Business School. Hij is auteur van 'De Conversation Manager' (winnaar van de PIM literatuurprijs in 2010 en meer dan 30.000 verkochte exemplaren), 'De Conversation Company', 'When digital becomes human' en 'The offer you can't refuse'. Steven Van Belleghem is een veel gevraagde spreker in binnen- en buitenland en verzorgt zowel keynotes alsmede workshops en business coaching sessies. The offer you can't refuse is zijn nieuwe boek.
Over Steven Van Belleghem
Steven Van Belleghem is gepassioneerd door klantgerichtheid. De voorbije 20 jaar heeft hij 100% van zijn professionele tijd geïnvesteerd in het beter begrijpen van klantgerichte organisaties. Hij is auteur van 6 managemeboeken rond klantgerichtheid en geeft over heel de wereld lezingen over zijn passie. Hij is tevens ondernemer, investeerder en lid van diverse adviesraden.