Dr. André A. de Waal MBA is managing partner en academisch directeur van het HPO Center, een organisatie die wereldwijd onderzoek doet naar de kenmerken van high performance organisaties, en partner van het Finance Function Research & Development Center, een organisatie die zich specifiek richt op het versterken van financiële functies.
Meer over de auteursDe financiële functie van de toekomst
Hoe je jouw financiële functie aantrekkelijk en up-to-date houdt
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789493202382Samenvatting
Er komen grote veranderingen aan in de financiële functie. Binnen tien jaar zal de wereld van financiële professionals er totaal anders uitzien!
De afgelopen jaren zijn turbulent geweest. Veel sectoren zijn flink veranderd dankzij nieuwkomers op de markt, nieuwe technische mogelijkheden en toenemende krapte op de arbeidsmarkt. Wat organisaties dringend nodig hebben, is zicht krijgen op toekomstige ontwikkelingen om snel te kunnen anticiperen. Daarbij kunnen ze de ondersteuning van de financiële functie goed gebruiken.
Helaas komt de huidige manier van werken van veel financiële afdelingen nog neer op het bij elkaar sprokkelen van de cijfers om achteraf te ‘voorspellen’ wat er gaat gebeuren. Maar beslissingen nemen op basis van wat is geweest, is niet goed genoeg meer. Wat organisaties nodig hebben is een financiële functie die de implicaties ziet van huidige ontwikkelingen, en die kan vertalen naar de toekomst.
Hoe moet de financiële functie veranderen om de komende tien jaar relevant te zijn en te blijven? Die vraag stelden de auteurs van 'De toekomst van de financiële functie' zichzelf. Om het antwoord te vinden, deden ze een groot onderzoek met behulp van 50 visionaire financiële professionals uit de wetenschap en de praktijk. Door diepgaande gesprekken en een Delphi-onderzoek kwamen ze tot verrassende inzichten. Inzichten die grote gevolgen hebben voor HR-beleid, financiële opleidingen en de invloed van de financiële functie binnen de organisatie.
De auteurs presenteren deze unieke en waardevolle inzichten in een prettig leesbaar en compact managementboek, waar elke financiële professional mee aan de slag kan.
Samen met klanten bouwen aan een hoog presterende financiële functie. Dat is de passie van André de Waal, Eelco Bilstra, Jacques Bootsman en Bart Vermaas. Zij doen dat vanuit hun respectievelijke bedrijven, FFR&D en CFO Partners.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over André de Waal
Over Eelco Bilstra
Over Jacques Bootsman
Inhoudsopgave
EEN DAG IN HET LEVEN VAN EEN FINANCIËLE PROFESSIONAL 6
MANAGEMENTSAMENVATTING 9
1. INTRODUCTIE 14
1.1 Waarom een toekomstbeeld? 15
1.2 De hoogpresterende financiële functie als uitgangspunt 17
1.3 Onderzoeksaanpak 20
1.4 Dankwoord 21
2. HET LITERATUURONDERZOEK 23
2.1 Aanpak 23
2.2 Resultaten 25
2.2.1 Structuur 25
2.2.2 Strategie 26
2.2.3 Mensen 28
2.2.4 Operatie 31
2.3 De interviewonderwerpen 32
3. DE EXPERTINTERVIEWS 34
3.1 Aanpak 34
3.2 Resultaten 35
3.2.1 De grootste veranderingen of bedreigingen 35
3.2.2 Structuur 37
3.2.3 Strategie 38
3.2.4 Mensen 40
3.2.5 Operatie
4. HET DELPHI-ONDERZOEK 45
4.1 Wat is een Delphi-onderzoek? 45
4.2 Delphi-ronde 1 46
4.3 Delphi-ronde 2 47
5. DE FINANCIËLE FUNCTIE VAN DE TOEKOMST 48
5.1 Structuur 48
5.2 Strategie 50
5.3 Mensen 52
5.4 Operatie 54
6. DE TRANSFORMATIEAANPAK 58
6.1 De FFT-transformatieaanpak 58
6.2 Hoofdstap 1: Ontwikkelen van een duidelijke en overtuigende FFT-visie en een transformatieactieplan 61
6.3 Hoofdstap 2: Uitvoeren van de FFT-transformatieacties 64
6.4 Hoofdstap 3: Vasthouden van het momentum van de FFT-transformatie 64
6.5 Hoofdstap 4: Institutionaliseren van de financiële functie van de toekomst 65
6.6 Transformatieprioriteiten 67
6.6.1 Structuur 67
6.6.2 Strategie 67
6.6.3 Mensen 68
6.6.4 Operatie 68
6.7 Overpeinzingen van de geïnterviewde experts 69
NAWOORD 72
OVER DE AUTEURS 74
BIJLAGE 1: OVERZICHT VAN HET HPFF-RAAMWERK 77
BIJLAGE 2: OVERZICHT LITERATUURBRONNEN 79
BIJLAGE 3: BEVINDINGEN UIT HET LITERATUURONDERZOEK 86
B3.1 Structuur: omvang, kosten, locatie en structuur, taakverdeling 86
B3.2 Strategie: invloed, waardecreatiefocus 88
B3.3 Mensen: type en functieprofielen, vaardigheden en kennis 90
B3.4 Operatie: data, rapportage en processen, nieuwe technologie 94
BIJLAGE 4: BEVINDINGEN UIT DE EXPERTSINTERVIEWS 99
B4.1 Structuur: omvang, kosten, locatie en structuur, taakverdeling 99
B4.2 Strategie: invloed, waardecreatiefocus 101
B4.3 Mensen: type en functieprofielen, vaardigheden en kennis 104
B4.4 Operatie: data, rapportage en processen, nieuwe technologie 106
BIJLAGE 5: DE KENMERKEN VOOR HET DELPHI-ONDERZOEK 110
BIJLAGE 6: RESULTATEN VAN HET DELPHI-ONDERZOEK 122
B6.1 Structuur 122
B6.2 Strategie 122
B6.3 Mensen 123
B6.4 Operatie 124
BIJLAGE 7: NIET-OPGENOMEN KENMERKEN 126
B7.1 Structuur 126
B7.2 Strategie 128
B7.3 Mensen 129
B7.4 Operatie 129
REFERENTIES 131
NOTEN 137
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan