Lees verder
Maarten Sukel (1993) heeft de afgelopen tien jaar aan veel vormen van kunstmatige intelligentie gewerkt voor zowel overheid als bedrijfsleven. Daarnaast schrijft hij momenteel zijn proefschrift over kunstmatige intelligentie aan de Universiteit van Amsterdam.
Meer over Maarten SukelDe AI-revolutie
Hoe kunstmatige intelligentie de maatschappij gaat veranderen (en daar nu al mee bezig is)
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789463823098Samenvatting
Met de komst van de schijnbaar alwetende, vriendelijk pratende app ChatGTP is het voor iedereen onontkoombaar: kunstmatige intelligentie heeft zich de afgelopen jaren in een recordtempo ontwikkeld en we bevinden ons op een historisch kantelpunt. Van kunst tot geneeskunde, van onderwijs tot oorlog: overal kruipt kunstmatige intelligentie het leven binnen. En techbedrijven beconcurreren elkaar hevig om zo snel mogelijk nog nieuwere vormen op de markt te brengen.
Wordt de mens ingehaald door zijn eigen creatie? Wat moeten we ervan denken als de ontwikkelaars zelf om een pauze gaan roepen? In een wereld waarin mensen en kunstmatige intelligentie samenleven, is één ding zeker: ze zal er heel anders uitzien dan de wereld van daarvoor.
In het fascinerende De AI-revolutie beschrijft deskundige Maarten Sukel van binnenuit hoe de nieuwe technologie de samenleving verandert. AI doet de grenzen tussen werkelijkheid en fictie vervagen, kan stereotypes versterken en voor meer ongelijkheid zorgen. Maar AI kan ook bijdragen aan de oplossing voor grootschalige problemen als klimaatverandering, vergrijzing en voedseltekorten.
Kunstmatige intelligentie is kortom de grootste kans én de grootste uitdaging van deze eeuw. Een onmisbaar boek voor wie wil weten wat er nu werkelijk aan zit te komen.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (4)
Over Maarten Sukel
Inhoudsopgave
1. Wat is kunstmatige intelligentie?
2. Wat is machine learning?
3. De drijvende krachten achter de AI-revolutie
4. Hoe algoritmen stereotypen versterken
5. Overstroomd door synthetische media
6. Overladen met prikkels
7. Het klimaat
8. Privacy en veiligheid
9. Creativiteit
10. De gezondheidszorg
11. Werk en onderwijs
12. Transparantie
13. Controle
14. De toekomst
Noten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan