Lees verder
Jan Willem Wensink is freelance journalist. Hij is ervan overtuigd geraakt dat circulaire bedrijfsvoering in de komende jaren noodzakelijk wordt, als antwoord op leveringsrisico’s, CO2-uitstoot en verspilling van materialen. Hij spoort ondernemers aan om nu een begin te maken met circulair ondernemen; een strategische zet om nieuwe businesskansen te ontdekken én echt toekomstbestendig te zijn.
Meer over Jan Willem WensinkEerste circulaire stappen voor mkb'ers
Afwachten is geen optie meer
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789462157453Samenvatting
De vraag is niet óf je als ondernemer stappen moet zetten om je bedrijf circulair en toekomstbestendig te maken. De vraag is vooral wanneer je ermee begint. Aan de nogal vrijblijvende regelgeving van de afgelopen jaren is een einde gekomen. Nationaal en Europees beleid duwen de markt naar circulariteit. Een groeiende groep bewuste consumenten en afnemers dringt aan op verantwoorde bedrijfsvoering. Wie niet op tijd aanhaakt, fietst al gauw ver achter de kopgroep. Afwachten is geen optie meer.
De circulaire economie draait om slim en duurzaam hergebruik van grondstoffen, materialen en producten. Dat leidt tot nieuwe diensten, kostenbesparing en betere leveringszekerheid. En tot fors minder verspilling en vervuiling.
Dit boek legt de circulaire principes uit en helpt je om zelf de eerste circulaire stappen te zetten. Begin klein. Het is vooral een kwestie van doen. Er zijn al veel mooie initiatieven en businesscases. De circulaire economie is zo volkomen logisch dat je je afvraagt waarom we er niet veel eerder mee zijn begonnen.
"In dit overzichtelijke boek neemt Jan Willem Wensink bedrijven mee op de eerste stappen van de ‘hobbelweg’ die de circulaire transitie in alle eerlijkheid ook is. Vanaf de eerste stap (wat is circulair eigenlijk?) tot concrete operationalisering (hoe verandert inkopen?). Een waardevol boek voor elke professional die werkzaam is in het Nederlandse mkb en een verschil wil maken." - Mark Beumer, manager Kenniscentrum Versnellingshuis Nederland Circulair!
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jan Willem Wensink
Inhoudsopgave
Voorwoord Pieter van Os 9
Inleiding 11
Leeswijzer 13
Hoofdstuk 1 – Wat, hoe en waarom van de circulaire economie 15
1.1 Van verspilling naar donutgeluk 16
1.2 De lineaire economie 20
1.3 De Circulaire economie 22
1.4 Kenmerken van de circulaire economie 29
1.5 De kansen van de circulaire economie 35
1.6 De kansen voor ondernemers 36
1.7 De behoefte aan fundamentele vernieuwing 37
1.8 Samenvatting hoofdstuk 1 41
Hoofdstuk 2 – Afwachten is geen optie meer 43
2.1 Afwachten is geen optie meer 44
2.2 Ondernemers: circulaire samenleving is topprioriteit 49
2.3 Het EU-actieplan Circulaire Economie 52
2.4 De circulaire economie in Nederland 55
2.5 Nieuwe markten dankzij Green Deals 59
2.6 Maatschappelijk verantwoord inkopen 63
2.7 Het Deltaplan Belastingen: ‘Belast vervuiling, niet de mens’ 64
2.8 Samenvatting hoofdstuk 2 66
Hoofdstuk 3 – De eerste stappen naar circulariteit 67
3.1 Het mkb is cruciaal voor de circulaire economie 68
3.2 Circulair ondernemen 71
3.3 De eerste stap: oriënteren 72
3.4 De tweede stap: beginnen 75
3.5 De derde stap: naar een circulair businessmodel 81
3.6 Circulaire businessmodellen 83
3.7 Het businessmodel bepalen 87
3.8 Verdienmodellen 88
3.9 Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid 90
3.10 Samenvatting hoofdstuk 3 92
Hoofdstuk 4 – Meer circulaire stappen 93
4.1 Circulair ondernemen verandert de bedrijfsfuncties 94
4.2 Systeemdenken: de belangrijkste circulaire competentie 95
4.3 Transparant netwerken 96
4.4 Circulair inkopen 97
4.5 Nieuwe economie, nieuwe marketing 100
4.6 Data, de zuurstof van de circulaire economie 102
4.7 Financiering en beprijzing 107
4.8 Samenvatting hoofdstuk 4 112
Bijlage 1 – Organisaties en tools 115
Bijlage 2 – Bronnen en gebruikte literatuur 127
Bronnen hoofdstuk 1 127
Bronnen hoofdstuk 2 131
Bronnen hoofdstuk 3 134
Bronnen hoofdstuk 4 136
Dankwoord 139
Register 141
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan