Katrijn Steenbeke is deskundige in organisatiecultuur en leiderschap. Vanuit hun bedrijf marbl begeleidt ze samen met Ann-Sophie Deprez klanten als facilitator van leertrajecten. Ze werken als business coaches en inspireren als keynote speakers in alles wat raakt aan positiviteit in een organisatiecontext en positief leiderschap.
Meer over de auteursTeam Smile
Bewust bouwen aan een werkplek waar iedereen zich goed voelt
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789401496247Samenvatting
Bouw bewust aan een werkplek waar iedereen zich goed voelt
Met Team Smile haal je de corporate positivity®-methode in je organisatie binnen. Een positieve cultuur binnen jouw organisatie ontstaat niet vanzelf; het vergt inspanning en toewijding. Het verbeteren van je functioneren is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen, zowel in eenvoudige als uitdagende situaties.
Team Smile biedt praktische inzichten en concrete stappen die je kunt nemen om actief bij te dragen aan het bevorderen van een positieve mindset, effectieve communicatie, sterke verbindingen, betrokkenheid en een positieve werksfeer in je team en organisatie.
De selffulfilling prophecy als een positieve motor hebben Ann-Sophie en Katrijn zeer overtuigend geïllustreerd: positieve uitspraken leiden tot een positievere mindset, energie geven schenkt energie, successen erkennen zorgt voor nieuwe zuurstof, mensen waarderen leidt tot waardevollere mensen en aandacht schenken zorgt inderdaad voor groei. - Luc Keppens | Head of Alternative Retail Brands - Retail & Private Banking Belgium Fintro
Team Smile is een must voor iedereen die begaan is met het welbevinden van teams. Het bij elkaar brengen van bestaande concepten vanuit het perspectief van positieve psychologie brengt een verrijkende en vernieuwende blik op hoe mensen optimaal kunnen functioneren. Een must-read voor iedereen met passie voor mensen en organisatiecultuur. - Ellen Neirynck | International Talent Director, SD Worx
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Katrijn Steenbeke
Over Ann-Sophie Deprez
Inhoudsopgave
Positieve psychologie - Hoe het allemaal begon 11
Een definitie 12
Optimaal functioneren van mensen, groepen en organisaties 14
Cultuur 19
Hoe krijgt cultuur vorm? 20
Organisatiecultuur 21
BETROKKENHEID - ‘The engaged life’ 25
Een eerste gewoonte: Anderen meenemen naar de toekomst 26
Een tweede gewoonte: Dynamiseren met woorden, symbolen en rituelen 37
Een derde gewoonte: Engagement genereren door successen te erkennen 46
Een vierde gewoonte: Het proces uitdagen met ideeën 53
SFEER - Van ‘ill-being’ naar ‘wellbeing’ 63
Een eerste gewoonte: Mensen energie geven door positieve interacties 64
Een tweede gewoonte: Dankbaar zijn en het benoemen 70
Een derde gewoonte: Bijdragen aan een klimaat van vertrouwen 74
Een vierde gewoonte: Kansen creëren om plezier te beleven 81
VERBINDING - Zonder verbinding geen harmonie 87
Een eerste gewoonte: Zien, horen en voelen van kwaliteiten 88
Een tweede gewoonte: Stimuleren en benutten van kwaliteiten 95
Een derde gewoonte: Verbinden met hoofd en hart 98
Een vierde gewoonte: Ondersteunen in positieve en negatieve situaties 107
MINDSET - Mindset ‘hygiëne’ 115
Een eerste gewoonte: Mensen helpen om zich gewaardeerd te voelen 116
Een tweede gewoonte : Oplossingen zien eerder dan problemen 121
Een derde gewoonte: Werken in flow 128
Een vierde gewoonte: Zoeken naar feedback en feedforward 133
COMMUNICATIE - Wat je geeft is wat je krijgt 141
Een eerste gewoonte: Inspireren rond de visie en doelstellingen 142
Een tweede gewoonte: Bewust positieve uitspraken gebruiken 147
Een derde gewoonte: Ruimte geven aan opinies en interactie 152
Een vierde gewoonte: Hoop en optimisme overbrengen 158
Terug naar ons verlangen 169
Dankwoord 171
Bronnen 173
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan