Lees verder
Erik Jan Hengstmengel heeft in zijn lange carrière vele organisaties in binnen- en buitenland begeleid bij succesvolle veranderings- en innovatietrajecten, van start-ups tot wereldconcerns. Met zijn inzicht in de technologische aspecten en zijn ervaring als bestuurder is hij in staat de strategische kansen en uitdagingen zakelijk en leesbaar samen te vatten.
Meer over Erik Jan HengstmengelData de Baas
Transformatie naar een datagedreven organisatie. Wat managers moeten doen, weten en vragen
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789083360737Samenvatting
De hoeveelheid beschikbare data verdubbelt iedere drie jaar. Data is daarmee de olie van de 21e eeuw.
De snelgroeiende rol van data en daarop gebaseerde technologieën bieden organisaties grote kansen. In alle aspecten van onze economie en samenleving. Nieuwe producten, smart technology, geoptimaliseerde processen, betere individuele service, alles lijkt mogelijk.
Maar tegelijkertijd stellen deze ontwikkelingen organisaties voor grote uitdagingen:
• Hoe komen we aan de relevante data?
• Wat moeten we doen om de risico’s van cyberaanvallen te minimaliseren?
• Op welke wijze kunnen we de privacy van klanten waarborgen?
• Hoe zorgen we ervoor dat de gebruikte algoritmes ethisch verantwoord zijn?
In 'Data de Baas' gaat Erik Jan Hengstmengel in op de kennis waar bestuurders en managers over moeten beschikken om succesvol de transitie naar een datagedreven organisatie te realiseren. Het boek behandelt de relevante thema’s die spelen, zoals vragen over AI, cyberveiligheid en privacy. Wat moet de manager hiervan weten? Welke vragen moet hij aan de organisatie stellen? Wat zijn de keuzes die moeten worden gemaakt?
Dit boek biedt de handvatten hoe u met data (snel) succesvol wordt en tegelijkertijd de risico’s voor uw organisatie beheersbaar maakt. Het is een praktisch hulpmiddel voor iedere bestuurder die wil begrijpen wat er op hem afkomt. Om de voor- en nadelen te kunnen afwegen, de dialoog met interne en externe specialisten te kunnen voeren, en de veranderingen doelgericht te kunnen sturen. Om zo de data de baas te worden in plaats van dat het onbeheersbaar wordt. Een manager wil data gecontroleerd kunnen toepassen. Pas dan maak je data tot een succesvolle driver voor de organisatie.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Erik Jan Hengstmengel
Inhoudsopgave
1. Data: ze zijn overal 8
2. Privacy: basis voor vertrouwen 25
3. Cybercriminaliteit: de boeven de baas 43
4. IT-zekerheid: continuïteit als uitgangspunt 58
5. AI en ML: intelligentie beslist 79
6. Naar een datagedreven organisatie: de transformatie leiden 101
7. Data-ethiek: bewust toepassen 126
8. Data verzamelen: verdeel, verbind en heers 140
9. Datarisicomanagement: de bestuurder integreert 154
10. Structuur en cultuur: de zuilen van de datagedreven organisatie 169
11. Als geen voorspelmodel helpt: de toekomst met data 185
Begrippenlijst 198
Tabellen 208
Literatuur 210
Dank 216
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan