Michiel Verbeek is docent, lokaal bestuurder, tennistrainer/coach en directeur van een IT-bedrijf geweest.
Meer over Michiel VerbeekWie durft deze school aan?
Het roer moet om in het voortgezet onderwijs
Paperback Nederlands 2020 2e druk 9789083046174Samenvatting
Michiel Verbeek wil dat het roer omgaat in het voortgezet onderwijs. De samenleving heeft anders opgeleide jongeren nodig en in het huidige systeem wordt teveel talent van opgroeiende jongeren vermorst. In de fictieve school Stellalusat laat Verbeek zien hoe het anders kan.
Volgens Michiel Verbeek zijn er vier belangrijke redenen waarom het roer in het voortgezet onderwijs om moet:
1. De samenleving vraagt om anders opgeleide jongeren.
2. Het huidige systeem is niet effectief en niet efficiënt.
3. De kansenongelijkheid neemt toe. Door groeiende inkomens- en vermogensverschillen en de sterke technologische ontwikkelingen dreigt een steeds grotere groep jongeren verstoken te blijven van een stimulerende en inspirerende context.
4. Het werkplezier van docenten neemt af. Het huidige systeem heeft de invloed van docenten op het ontwikkelproces van opgroeiende jongeren teveel beperkt.
Het onderwijs kampt met een paar hardnekkige problemen, zoals het lerarentekort, gebrek aan motivatie bij leerlingen, het keurslijf van cijfers en toetsen, te vroege keuzes, het gebrek aan eigenaarschap voor leerlingen en docenten, de onvrede met het leerstofjaarklassensysteem en onvoldoende ruimte voor integrale leergebieden. Toetsen zijn handig om te selecteren, maar dragen onvoldoende bij aan individuele ontwikkeling en groei. Leerlingen worden opgevoed in het leren voor de toets in plaats van de inhoud zelf.
Het huidige voortgezet onderwijs vermorst veel tijd van jongeren in de formatieve jaren, terwijl jongeren in die periode buitengewoon veel interessante capaciteiten hebben. Voor belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen is amper tijd, omdat de programma’s vol zitten. Systematische aandacht daarvoor biedt kansen om de toekomst van de samenleving zelf meer vorm te geven.
Op de fictieve school Stellalusat zijn geen toetsen en examens. Een leerling wordt niet in een cijfer afgemeten ten opzichte van het gemiddelde, maar het geleerde, het gemaakte werk en de directe feedback van docenten, externen en medeleerlingen komen in een persoonsdossier in de vorm van een persoonlijke website.
Het lesprogramma is ingedeeld in zes leergebieden en bestaat uit workshops. Dat kunnen losse workshops zijn, maar ook een reeks binnen een thema. In het boek worden een aantal workshops uitgewerkt. Leerlingen krijgen eigenaarschap door zelf keuzes te maken in het aanbod van workshops. Als mede-eigenaar van het gebouw worden ze ingeschakeld bij de schoolorganisatie.
Leerlingen komen allemaal met een andere achtergrond binnen. Bij de samenstelling van het leerprogramma wordt daar rekening mee gehouden. Een rijke context thuis levert vaak een voorsprong op op school, maar op Stellalusat krijgt iedere leerling vanwege de gepersonaliseerde aanpak een rijke context mee. Dat wordt versterkt doordat leerlingen ’s avonds, in het weekeinde en in vakanties gebruik kunnen maken van de faciliteiten van de school.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding 9
Leeswijzer 12
1. Ineffectief onderwijs en hoe het anders kan 15
Een school met gepersonaliseerd onderwijs, los van het keurslijf van toetsen maar met keuzevrijheid voor leerlingen. Het brengt de drie kerndoelen van onderwijs dichterbij.
2. Maatschappelijke ontwikkelingen 35
De technologische en maatschappelijke ontwikkelingen sporen ertoe aan om de lesinhoud aan te passen en andere competenties aan te leren.
3. Effectief leren 55
De nieuwe school is geen algemeen leerinstituut. Er wordt ‘iets’ geleerd wat niet makkelijk buiten school kan en wat maatschappelijke relevant is. Dat levert nieuwe competenties op die steeds systematisch worden ontwikkeld. In de onstuimige tijd van de puber, die heel veel positieve kanten kent.
4. De organisatie op Stellalusat 65
De schoolorganisatie en het schoolgebouw. De docenten vormen een team met een gezamenlijke doelstelling en visie. Docenten zijn persoonlijke mentoren gedurende de hele schoolcarrière van de leerling.
Ze zijn de vormgevers van workshops en de gidsen in het leerproces.
De school kent zes leergebieden met een grote variëteit aan workshops waarin leerlingen eigen keuzes kunnen maken.
5. De geschiedenis van het onderwijs 99
Zoektocht naar de drie kerndoelen van Stellalusat in de geschiedenis van het nieuwe onderwijs.
6. Wie durft deze school aan? 115
Welke schoolbesturen hebben de moed om een start te maken met een school als Stellalusat?
7. Van idee tot realisatie 119
De weg van idee naar werkelijkheid zal vorm moeten krijgen door samenwerking met mensen uit het onderwijsveld.
Over de schrijver 121
Dankwoord 122
Bronnen 124
Bijlagen 133
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan