Lees verder
Rudy Gort is een gerenommeerd auteur en adviseur.
Ruim vijftien jaar is hij werkzaam geweest bij verschillende typen organisaties, van consultancy en overheid tot bouw.
Meer over Rudy GortLean Basis
Presteren met respect
Paperback Nederlands 2023 4e druk 9789082365269Samenvatting
Wat is lean, wat kun je ermee bereiken en waar komt het vandaan? Op deze vragen geeft Lean Basis een verdiepend antwoord. Helder en overzichtelijk (full colour en met ruim 40 afbeeldingen) toont Rudy Gort – auteur van het beste lean boek van Nederlandse bodem – de kern en de kracht van lean.
'Lean Basis' bestaat uit drie delen:
• Herkomst – Om de filosofie achter lean te begrijpen, worden eerst het ontstaan en de evolutie beschreven van wat wij nu lean noemen. In dit deel gaan we terug naar de kern.
• Principes – De achterliggende principes worden, met praktische voorbeelden, inzichtelijk gemaakt aan de hand van het 'lean-huis'- model. Een holistische benadering van het hele systeem.
• Prestaties – Tot slot de resultaten. Het kan beter, sneller én goedkoper: een ogenschijnlijke tegenstelling.
En dat is nog maar het begin; op weg naar een lerende en wendbare organisatie! 'Lean Basis' is uitermate geschikt voor studenten, docenten, medewerkers en leidinggevenden die willen kennismaken met lean.
'Lean Basis' is door vele lezers beoordeeld met ***** en behaalde de Top 10 bij Managementboek.nl.
'Lean Basis' is absoluut de beste inleiding in lean die ik tot nu toe heb gelezen. Een aanrader!
Voor iedereen die denkt te weten wat lean is: een absolute must read.
Leerlingen van mijn lean trainingen zijn lovend over het boek.
Eindelijk komt het holisme van de lean filosofie eens goed uit de verf.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Rudy Gort
Inhoudsopgave
Inleiding
Leeswijzer
1. Ontstaan en evolutie van lean
1.1 De oorsprong
1.2 Bekendheid naar buiten
1.3 Lean is meer!
1.4 Terug naar de kern
1.5 Concluderend
2. De vijf hoofdelementen van het lean-huis
2.1 De ondergrond: purpose
2.1.1 Richtinggevend en bindend doel
2.1.2 Purpose in relatie tot profit
2.2 Het dak: waarde
2.2.1 Stel de klant voorop
2.2.2 Inspireer met visie
2.2.3 Klantgedefinieerde waarde
2.3 Het fundament: stabiliteit
2.3.1 Het belang van stabiliseren
2.3.2 Visueel management
2.3.3 Stabiele en gestandaardiseerde processen
2.3.4 Gelijkmatigheid creëren (heijunka)
2.4 De pijlers: kwaliteit en tijdigheid
2.4.1 Jidoka: kwaliteit ingebouwd
2.4.2 Just-in-time: ritmische flow
2.5 De kern: gedrag
2.5.1 Challenge: stel uitdagende doelen
2.5.2 Kaizen: verspil geen kennis
2.5.3 Genchi genbutsu: ga naar de bron
2.5.4 Respect: leer elkaar begrijpen
2.5.5 Teamwork: stimuleer zelforganisatie
2.6 Concluderend
3. De kracht van lean
3.1 Sneller, beter én goedkoper
3.2 Onovertroffen flexibiliteit
3.3 Innovatievermogen
3.4 Lerend vermogen
3.5 Concluderend
Dankwoord
Bibliografie
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan