Lees verder
Na zijn artsexamen heeft Geurt Jan de Heus een aantal jaren als manager gewerkt in de farmaceutische industrie.
Meer over Geurt Jan de HeusAlles is onderhandelen
De kunst van het onderhandelen in zeven principes
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789063694494Samenvatting
Onderhandelen doe je dagelijks. Alleen heb je het vaak niet in de gaten en/of ben je er zelf niet bewust van. Dagelijks ben je thuis en in je werkomgeving bezig met samenwerken, problemen oplossen of omgaan met meningsverschillen of zelfs conflicten.
De Europese Denktank heeft in haar trendanalyse voor 2020 onderhandelen als een van de belangrijkste competenties genoemd. In de werkomgeving is er namelijk veel aan het veranderen. Bedrijven worden minder hiërarchisch en er zal meer samengewerkt worden, zowel binnen organisaties als daarbuiten. Juist in die context is het van belang om goed te kunnen onderhandelen wat betreft verwachtingen, beelden, besluitvormingsprocessen en het verdelen van de lusten en de lasten op korte en lange termijn. Bij deze toenemende behoefte aan onderhandelingsinzichten reikt dit boek de juiste handvaten daarvoor aan.
Dit boek past zeven fundamentele principes toe zodat je de reis van het onderhandelen eigen kunt maken. Het boek bouwt voort op de grondleggende theorie van Getting to Yes. Het geeft inzicht in je persoonlijke valkuilen en laat je bewuster en wendbaarder omgaan met de toenemende complexiteit van een onderhandeling. Dit boek geeft antwoord op de meest gestelde vragen uit de trainings- en coachingspraktijk van de auteur in de laatste 20 jaar.
'Illustrated with beautiful and compelling visuals, Geurt Jan de Heus has created an insightful and practical guide for negotiating win-win solutions. Very useful indeed!' – William Ury, de mede- auteur van Getting to Yes en auteur van o.a. Getting to Yes with Yourself
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Geurt Jan de Heus
Inhoudsopgave
1. INLEIDING 11
Juist nú is onderhandelen relevant 11
Onderhandelen is een ontdekkingsreis 14
Connecting the dots 16
Veel gestelde vragen en opzet van het boek 19
2. VOOR WE OP REIS GAAN 25
Dilemma’s die je altijd tegenkomt 25
Ben je je bewust van de onderhandelingsdynamiek? 28
Alles is onderhandelen: mijn zienswijze, een definitie en enkele begrippen 30
Belangen spelen altijd een centrale rol 35
Hoe zit je erin? 36
Onderhandelen en omgaan met conflicten: wat is jouw voorkeursstijl? 39
3. DE REIS: WAARDEN EN PRINCIPES ALS LEIDRAAD VOOR JE DENKEN EN DOEN 43
Openheid, respect en redelijkheid 43
Zeven principes die gaan over: Relatie en inhoud 46
Vertrouwen en verifiëren 51
Mijn en hun opties 58
Verdelen en redelijkheid 61
Mijn en hun BAZO 65
Structuur en proces 68
4. ALLES KOMT BIJ ELKAAR AAN DE ONDERHANDELINGSTAFEL 73
Sfeer en relatie bouwen 75
Structuurstappen aan het begin 76
Extra aandacht voor de relationele component 78
Extra aandacht voor de structuur en het proces 80
De kern van de onderhandeling 81
Multi-level en –partyaspecten 91
Wanneer ben je tevreden? 98
NEXT LEVEL UP: OP WEG NAAR MEESTERSCHAP 101
5. JE CIRKEL VAN INVLOED VERGROTEN 103
Observeren, interpreteren en reageren vanuit de derde positie 103
Procesinterventies 106
Creativiteit in het proces 110
Leerversnellers 113
6. WENDBAARHEID EN HELDERHEID VERGROTEN 119
Jezelf en anderen beter kunnen lezen 120
Aansluiten en samen verder 146
Hoe ga je om met vertekende informatie (biases)? 150
Omgaan met verschillende culturen 159
En als er spelletjes worden gespeeld? 163
7. DE REIS KOMT TOT EEN EIND: OP NAAR HET VOLGENDE AVONTUUR 181
Waar sta je nu en wat wil je nog verder
ontwikkelen? 182
Je Inner Game 187
Het pad naar meesterschap is nooit af 195
8. VOORBEREIDING EN CHECKLIST 197
9. INSPIRATIE EN LITERATUUR 209
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan