Lees verder
Waardering. Over het meten en managen van de waarde van ondernemingen
Vertaling van het standaardwerk 'Valuation'
Paperback Nederlands 2003 1e druk 9789052618609Samenvatting
'Waardering' ontstond als handboek voor consultants bij McKinsey & Company. Deze oorsprong komt tot uitdrukking in de aard van het boek. Terwijl het gebruikmaakt van hoogstaand wetenschappelijk denkwerk, richt het zich op de praktische toepassing. Het wordt internationaal beschouwd als het meest vooraanstaande boek over bedrijfswaardering.
De boodschap van 'Waardering' is eenvoudig: ondernemingen bloeien wanneer ze reële economische waarde voor hun aandeelhouders genereren. Ondernemingen scheppen waarde door kapitaal te investeren tegen een rendement dat hoger is dan de kosten van het kapitaal. Dit is zowel van toepassing op gevestigde productieondernemingen als nieuwe internetbedrijven. Het is bovendien een economische halszaak: gebrek aan gerichtheid op het scheppen van waarde is een belangrijke schakel in de keten die tot economische malaise of crisis leidt.
'Waardering' is zowel studieboek als naslagwerk voor (toekomstige) financieel managers en analisten die geïnteresseerd zijn in:
- het schatten van de waarde van alternatieve concern- en bedrijfsstrategieën
- het beoordelen van cruciale transacties als fusies, overnames, desinvesteringen, herkapitalisaties en terugkoop van aandelen
- value-based management om de resultaten van bedrijfsactiviteiten te beoordelen en richting te geven
- het communiceren met belangrijke stakeholders, vooral aandeelhouders, over de waarde van het bedrijf
Sinds haar oprichting in 1926 adviseert McKinsey & Company wereldwijd vooraanstaande bedrijven. De auteurs van Waardering zijn huidige of voormalige partners binnen de Corporate fi nance practice van McKinsey & Company. Samen hebben zij meer dan vierhonderd bedrijven in veertig landen bijgestaan in concernstrategie, fusies en overnames en value-based management.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Tim Koller
Inhoudsopgave
Deel 1:
1. Waarom waarde waarderen?
2. De waardemanager
3. Basisprincipes van waardecreatie
4. Cijfergekte: hoe overleef je een spervuur van waardemaatstaven?
5. 'Cash is king'
6. Het waarmaken van waarde
7. Fusies, overnames en joint ventures
Deel 2:
8. Kaders voor waardering
9. Het analyseren van historische resultaten
10. het berekenen van de vermogenskostenvoet
11. Resultaten voorspellen
12. Perpetuïteitswaarde berekenen
13. Resultaten berekenen en interpreteren
Deel 3:
14. Concern-waardering
15. Dotcoms waarderen
16. Cyclische ondernemingen waarderen
17. Het waarderen van buitenlandse deelnemingen
18. Waardering buiten de Verenigde Staten
19. Waardering in opkomende markten
20. Optieprijsbepalingsmethoden voor de waardering van flexibiliteit
Bijlage A. Meer over het adjusted-present-value-model
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan