Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Same as Ever - Nederlandse editie

De onzekere toekomst beter begrijpen? Begin met wat nooit verandert.

E-book Epub Nederlands 2024 1e druk 9789043932004
Direct te downloaden

Samenvatting

Tijdloze lessen over risico's, het grijpen van kansen en een goed leven leiden.

Bij het maken van toekomstplannen vragen we vaak: wat zal de economie over twee jaar doen? En wat zal er over vijf jaar anders zijn?

Maar de belangrijke gebeurtenissen die de toekomst bepalen, zijn inherent onvoorspelbaar. In plaats daarvan zouden we een andere vraag moeten stellen: wat zal over twee jaar hetzelfde zijn? Kennis van dingen die nooit veranderen is nuttiger dan een voorspelling van een onkenbare toekomst.

In 'Same as ever' deelt Morgan Housel, auteur van de bestseller 'De psychologie van geld', verschillende korte verhalen over de manieren waarop het leven, menselijk gedrag en zakendoen altijd hetzelfde zullen blijven. Gewapend met deze kennis kun je beter nadenken over risico’s, kansen en hoe met een onzekere toekomst om te gaan.

Voor de concepten in dit boek geldt: hoe eerder je ze begrijpt, hoe eerder je een rijker en succesvoller leven zult leiden. - Scott Galloway, hoogleraar marketing en bestsellerauteur van het boek Adrift

Een van mijn favoriete auteurs en verhalenvertellers aller tijden. Ik heb dit boek twee keer gelezen! - Steven Bartlett, The Diary of a CEO

De veranderende wereld begrijpen? Lees dit fascinerende, nuttige en zeer vermakelijke boek.- Arthur C. Brooks, professor en New York Times-bestsellerauteur

Specificaties

ISBN13:9789043932004
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:none
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:193
Druk:1
Verschijningsdatum:6-2-2024
Hoofdrubriek:Psychologie
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (2)

achtergrond
Langetermijndenken: Het is nu of nooit
Jeroen Ansink 21 oktober 2024 Sterft de mens deze eeuw nog uit of leven we miljarden jaren door? De mensheid lijkt zich op een historisch kantelpunt te bevinden waarin langetermijndenken belangrijker is dan ooit. Organisaties en consumenten, politici en burgers moeten daar allemaal hun verantwoordelijkheid in nemen. Een rondgang langs recente (management)literatuur over langetermijndenken.
nieuws
Harvest - Milton Friedman en Same as ever
Jeroen Ansink 22 december 2023 Wat leest Amerika en wat waait waarschijnlijk over naar Nederland? ‘Onze man in de VS’ Jeroen Ansink doet maandelijks een rondje boekwinkels in New York. Deze maand: Milton Friedman - The last conservative en Same as Ever.

Over Morgan Housel

Morgan Housel is partner bij het investeringsfonds Collaborative Fund en voormalig columnist van The Wall Street Journal. Hij is tweevoudig winnaar van de Best in Business Award van de Society of American Business Editors and Writers, winnaar van de New York Times Sidney Award en tweevoudig finalist voor de Gerald Loeb Award for Distinguished Business and Financial Journalism. Hij woont in Seattle met zijn vrouw en twee kinderen.

Andere boeken door Morgan Housel

Inhoudsopgave

Inleiding 13
De kleine wetten van het leven

Aan een zijden draad 17
Als je weet waar we vandaan komen, besef je dat we geen idee hebben waar we naartoe gaan.

Risico is wat je niet ziet 29
We zijn erg goed in het voorspellen van de toekomst, afgezien van de verrassingen, die vaak het enige zijn wat ertoe doet.

Verwachtingen en realiteit 39
De eerste regel van geluk is lage verwachtingen koesteren.

Vrije geesten 51
Mensen die naar de wereld kijken op een unieke manier die je wel aanstaat, kijken ook naar de wereld op een unieke manier die je niet aanstaat.

Wilde cijfers 59
Mensen willen geen zorgvuldigheid. Ze willen zekerheid.

Het beste verhaal wint 71
Verhalen werken altijd beter dan statistieken.

Niet te berekenen 83
De wereld wordt aangestuurd door krachten die we niet kunnen meten.

Kalmte vormt de basis voor gekte 95
Gek betekent niet dat er iets mis is. Gek is normaal; gekker dan gek is normaal.

Te veel, te vroeg, te snel 105
Een goed idee in de hoogste versnelling wordt al snel een vreselijk idee.

Wanneer wonderen gebeuren 113
Stress maakt je veel scherper dan goede tijden.

Plotselinge tragedies versus langetermijnwonderen 127
Goed nieuws is het gevolg van compounding en dat kost altijd tijd, terwijl slecht nieuws het gevolg is van verlies van vertrouwen of een catastrofale fout die zich in een mum van tijd voltrekt.

Onbeduidend en magistraal 135
Als een heleboel kleine dingen samen buitengewone dingen worden.

Enthousiasme en wanhoop 143
Vooruitgang vereist zowel optimisme als pessimisme.

Slachtoffers van perfectie 151
Het heeft grote voordelen om een klein beetje onvolmaakt te zijn.

Het hoort moeilijk te zijn 159
Alles wat de moeite van het nastreven waard is, gaat gepaard met een beetje pijn. Het gaat erom datje het niet erg vindt dat het pijn doet.

Blijf rennen 167
Concurrentievoordeel verdwijnt meestal na verloop van tijd.

De wonderen van de toekomst 177
Het lijkt altijd alsof we achteropraken, en het is gemakkelijk om het potentieel van nieuwe technologie buiten beschouwing te laten.

Moeilijker dan het eruitziet en niet zo leuk als het lijkt’ 183
‘Het gras is altijd groener aan de kant waar het is bemest met bullshit.

Incentives: de sterkste kracht die er is 189
Als de incentives over the top zijn, is gedrag dat ook. Je kunt mensen zo gek krijgen dat ze vrijwel alles rechtvaardigen of verdedigen.

Nu snap je het pas 197
Niets is zo overtuigend als iets wat je zelf hebt meegemaakt.

Termijndenken 205
Zeggen: ‘Ik doe mee voor de lange termijn’ is zoiets als onderaan de Mount Everest staan, naar de top wijzen en zeggen: ‘Daar ga ik naartoe.’ Tja, dat is mooi. En dan nu de test.

Te hard je best doen 211
Je krijgt geen extra punten voor moeilijkheid.

Wonden genezen, littekens blijven 219
Wat heb jij wel ervaren en ik niet dat maakt dat je gelooft in wat je doet? En zou ik net zoals jij naar de wereld kijken als ik had ervaren wat jij hebt ervaren?

Vragen 227

Dankwoord 231
Noten 233

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Same as Ever - Nederlandse editie