Morgan Housel is partner bij het investeringsfonds Collaborative Fund en voormalig columnist van The Wall Street Journal. Hij is tweevoudig winnaar van de Best in Business Award van de Society of American Business Editors and Writers, winnaar van de New York Times Sidney Award en tweevoudig finalist voor de Gerald Loeb Award for Distinguished Business and Financial Journalism.
Meer over Morgan HouselSame as Ever - Nederlandse editie
De onzekere toekomst beter begrijpen? Begin met wat nooit verandert
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789043931991Samenvatting
Tijdloze lessen over risico's, het grijpen van kansen en een goed leven leiden.
Bij het maken van toekomstplannen vragen we vaak: wat zal de economie over twee jaar doen? En wat zal er over vijf jaar anders zijn?
Maar de belangrijke gebeurtenissen die de toekomst bepalen, zijn inherent onvoorspelbaar. In plaats daarvan zouden we een andere vraag moeten stellen: wat zal over twee jaar hetzelfde zijn? Kennis van dingen die nooit veranderen is nuttiger dan een voorspelling van een onkenbare toekomst.
In 'Same as ever' deelt Morgan Housel, auteur van de bestseller 'De psychologie van geld', verschillende korte verhalen over de manieren waarop het leven, menselijk gedrag en zakendoen altijd hetzelfde zullen blijven. Gewapend met deze kennis kun je beter nadenken over risico’s, kansen en hoe met een onzekere toekomst om te gaan.
Voor de concepten in dit boek geldt: hoe eerder je ze begrijpt, hoe eerder je een rijker en succesvoller leven zult leiden. - Scott Galloway, hoogleraar marketing en bestsellerauteur van het boek Adrift
Een van mijn favoriete auteurs en verhalenvertellers aller tijden. Ik heb dit boek twee keer gelezen! - Steven Bartlett, The Diary of a CEO
De veranderende wereld begrijpen? Lees dit fascinerende, nuttige en zeer vermakelijke boek.- Arthur C. Brooks, professor en New York Times-bestsellerauteur
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Morgan Housel
Inhoudsopgave
De kleine wetten van het leven
Aan een zijden draad 17
Als je weet waar we vandaan komen, besef je dat we geen idee hebben waar we naartoe gaan.
Risico is wat je niet ziet 29
We zijn erg goed in het voorspellen van de toekomst, afgezien van de verrassingen, die vaak het enige zijn wat ertoe doet.
Verwachtingen en realiteit 39
De eerste regel van geluk is lage verwachtingen koesteren.
Vrije geesten 51
Mensen die naar de wereld kijken op een unieke manier die je wel aanstaat, kijken ook naar de wereld op een unieke manier die je niet aanstaat.
Wilde cijfers 59
Mensen willen geen zorgvuldigheid. Ze willen zekerheid.
Het beste verhaal wint 71
Verhalen werken altijd beter dan statistieken.
Niet te berekenen 83
De wereld wordt aangestuurd door krachten die we niet kunnen meten.
Kalmte vormt de basis voor gekte 95
Gek betekent niet dat er iets mis is. Gek is normaal; gekker dan gek is normaal.
Te veel, te vroeg, te snel 105
Een goed idee in de hoogste versnelling wordt al snel een vreselijk idee.
Wanneer wonderen gebeuren 113
Stress maakt je veel scherper dan goede tijden.
Plotselinge tragedies versus langetermijnwonderen 127
Goed nieuws is het gevolg van compounding en dat kost altijd tijd, terwijl slecht nieuws het gevolg is van verlies van vertrouwen of een catastrofale fout die zich in een mum van tijd voltrekt.
Onbeduidend en magistraal 135
Als een heleboel kleine dingen samen buitengewone dingen worden.
Enthousiasme en wanhoop 143
Vooruitgang vereist zowel optimisme als pessimisme.
Slachtoffers van perfectie 151
Het heeft grote voordelen om een klein beetje onvolmaakt te zijn.
Het hoort moeilijk te zijn 159
Alles wat de moeite van het nastreven waard is, gaat gepaard met een beetje pijn. Het gaat erom datje het niet erg vindt dat het pijn doet.
Blijf rennen 167
Concurrentievoordeel verdwijnt meestal na verloop van tijd.
De wonderen van de toekomst 177
Het lijkt altijd alsof we achteropraken, en het is gemakkelijk om het potentieel van nieuwe technologie buiten beschouwing te laten.
Moeilijker dan het eruitziet en niet zo leuk als het lijkt’ 183
‘Het gras is altijd groener aan de kant waar het is bemest met bullshit.
Incentives: de sterkste kracht die er is 189
Als de incentives over the top zijn, is gedrag dat ook. Je kunt mensen zo gek krijgen dat ze vrijwel alles rechtvaardigen of verdedigen.
Nu snap je het pas 197
Niets is zo overtuigend als iets wat je zelf hebt meegemaakt.
Termijndenken 205
Zeggen: ‘Ik doe mee voor de lange termijn’ is zoiets als onderaan de Mount Everest staan, naar de top wijzen en zeggen: ‘Daar ga ik naartoe.’ Tja, dat is mooi. En dan nu de test.
Te hard je best doen 211
Je krijgt geen extra punten voor moeilijkheid.
Wonden genezen, littekens blijven 219
Wat heb jij wel ervaren en ik niet dat maakt dat je gelooft in wat je doet? En zou ik net zoals jij naar de wereld kijken als ik had ervaren wat jij hebt ervaren?
Vragen 227
Dankwoord 231
Noten 233
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan