Joy de Jong is coördinator van het Academisch Schrijfcentrum Nijmegen (ASN) van de Radboud Universiteit Nijmegen en is gepromoveerd op onderzoek naar scriptiegesprekken.
Meer over de auteursGeef ze het nakijken
Over activerende feedback en schrijfbegeleiding
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789024437436Samenvatting
Er wordt heel wat afgeschreven door studenten in het hbo en wo: papers, rapporten, verslagen, beroepsteksten, afstudeerwerkstukken, scripties. En al dat werk belandt op het bureau van de docenten.
Ook al zijn de vakken niet altijd primair gericht op verbetering van de schrijfvaardigheid, docenten besteden wel veel tijd aan het geven van feedback en begeleiding. Veel docenten vragen zich af of dat ook welbestede tijd is. Ze worstelen met de vraag hoe ze dit zo efficiënt (in de tijd) en effectief mogelijk aan kunnen pakken zodat ze de studenten optimaal kunnen ondersteunen bij de zo noodzakelijke ontwikkeling van hun communicatieve vaardigheid.
Dit boek is direct praktisch toepasbaar en de inhoud is gebaseerd op een unieke bundeling van wetenschappelijk onderzoek en meer dan 30 jaar ervaring met schrijfonderwijs en -begeleiding in verschillende contexten.
Wie dit boek bestudeert:
• kent en herkent belangrijke valkuilen bij het begeleiden van schrijfproducten van studenten;
• weet hoe die valkuilen te omzeilen zijn;
• begrijpt welke aspecten relevant zijn bij de ontwikkeling van schrijfvaardigheid;
• begrijpt wat lerende schrijvers belemmert in de ontwikkeling van hun schrijfvaardigheid;
• weet wat bevorderend werkt voor de ontwikkeling van schrijfvaardigheid;
• weet wat de voor- en nadelige effecten zijn van verschillende manieren van begeleiden en feedback geven;
• kan in de begeleiding bewuste keuzes maken die leiden tot meer leereffect bij de schrijvers.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Jacqueline van Kruiningen
Inhoudsopgave
Schrijfbegeleiding in het hoger onderwijs 9
1 Waarom activerende feedback voor schrijvende studenten? 15
1.1 Schrijven, wat is daar nou zo moeilijk aan? 15
1.2 Schrijven in het hoger onderwijs: wat is daar moeilijk aan? 16
1.3 Vertrouwen krijgen en gemotiveerd blijven 18
1.4 Vormen, doelen en effecten van feedback 20
1.5 Zes kernstrategieën voor activerende feedback op schrijfwerk 21
1.6 Voor welke keuzes sta je nu? 30
2 De relatie tussen opdrachtontwerp en feedbackwerk 33
2.1 Wat is de bedoeling van de schrijftaak? 33
2.2 Wat wil je dat de studenten doen? 36
2.3 Wat voor tekst laat je de studenten schrijven? 37
2.4 Wat worden de beoordelingscriteria? 41
2.5 Wat zijn de randvoorwaarden? 43
2.6 Tot slot: hoe gedetailleerd maak je de opdracht-instructies? 44
3 Activerende feedback per tekstaspect 47
3.1 De tekst lijkt nergens op 48
3.2 De inhoud van de tekst kan beter 51
3.3 De structuur van de tekst kan beter 55
3.4 De stijl is niet optimaal 57
3.5 De tekst bevat taalfouten 61
4 Schriftelijke feedback 65
4.1 Algemene tips 65 z
4.2 Een feedbackrapport 68
4.3 Opmerkingen plaatsen in de kantlijn 69
4.4 Problemen markeren en verbeteringen aanbrengen 70
4.5 Werken met foutcoderingen 71
4.6 Werken met feedbackformulieren of rubrics 73
4.7 Digitale feedbackinstrumenten 79
5 In gesprek met de student 83
5.1 Valkuilen 83
5.2 De voorbereiding van het gesprek 85
5.3 De gespreksopening 87
5.4 De afronding van het gesprek 89
5.5 Tips voor effectieve gespreksvoering 90
5.6 Veelvoorkomende lastige situaties 100
6 Hoe organiseer je zinvolle peerfeedback? 107
6.1 Effecten van het geven en ontvangen van peerfeedback 107
6.2 Uitdagingen 109
6.3 Hoe, wanneer en wat? 110
6.4 Hoe motiveer je studenten voor peerfeedback? 114
6.5 Peer-to-peer coaching in een schrijfcentrum 117
6.6 Digitale feedbackinstrumenten voor peerfeedback 118
7 Hoe organiseer je de begeleiding in de afstudeerfase? 121
7.1 Wat is er zo lastig aan afstuderen en afstudeer-begeleiding? 122
7.2 Het voortraject 124
7.3 Handleidingen en informatiemateriaal voor studenten 125
7.4 Een goede balans vinden tussen vrijheid en efficiëntie 126
7.5 Afstudeerkringen en schrijfgroepen 128
7.6 Verwachtingsmanagement 132
7.7 De voortgang vastleggen 133
7.8 Efficiënte begeleiding bij grote aantallen studenten 134
7.9 Zelf publiceren over het onderzoek van een student 135
8 Feedback en schrijfbegeleiding in de hele opleiding 139
8.1 Opbouw naar meer zelfstandigheid 140
8.2 Communicatie over opbouw, begeleiding, feedback en beoordeling 141 4
8.3 Een opleidingsbrede schrijfhandleiding 142
8.4 Structurele afstemming en professionalisering op teamniveau 143
Literatuur 145
Over de auteurs 149
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan