Prof. dr. Fred Korthagen is emeritus-hoogleraar onderwijskunde van de Universiteit Utrecht met als specialisaties opleiden, training en coaching.
Meer over de auteursKrachtgericht coachen
Een aanpak voor diepgaand leren en effectief functioneren
Paperback Nederlands 2020 2e druk 9789024428922Samenvatting
Hoe kun je als coach het beste halen uit mensen? Hoe kun je ervoor zorgen dat er een duurzame ontwikkeling ontstaat waarin zij hun potentieel optimaal inzetten en hun idealen bereiken? Dit op de coachingspraktijk gerichte boek beschrijft een effectieve coachingsmethode, gericht op het optimaal benutten van het ‘psychologisch kapitaal’ van mensen.
In 'Krachtgericht coachen' worden elementen uit verschillende benaderingen gecombineerd tot een aanpak die diepgaand leren en effectief functioneren bevordert. De essentie daarvan is het afstemmen op idealen en kernkwaliteiten, maar ook de bewustwording en het aanpakken van interne belemmeringen. De aanpak wordt wetenschappelijk onderbouwd en met vele voorbeelden en oefeningen geïllustreerd.
Nieuw in deze tweede druk:
-Het hele boek heeft een update ondergaan. Nieuwe inzichten, bijvoorbeeld over de rol van n egatieve emoties, zelfmanagement en studie-uitstelgedrag, zijn verwerkt. Veel referenties naar recente publicaties zijn toegevoegd.
- In de theorie over flow heeft het belang van uitdagingen meer nadruk gekregen en dit thema is uitgewerkt naar praktische toepassingen, bijvoorbeeld bij studenten die te snel tevreden zijn met hun ontwikkeling.
- Op basis van de ervaring van de auteurs met het opleiden en begeleiden van coaches die met het boek werken, hebben zij een aantal elementen in de methodiek aangepast en verduidelijkt. Zo is het coachen rond belemmeringen verder uitgewerkt en heeft de positieve functie van belemmerende patronen meer aandacht gekregen.
- Verschillende links naar interessante websites zijn toegevoegd, met de bijbehorende qr-codes.
Dit inspirerende boek vol praktische tips is geschreven voor coaches, mentoren, docenten, HR-professionals, pedagogisch en agogisch werkers en andere begeleidingsdeskundigen die de talenten en kwaliteiten van mensen willen versterken. Het boek is ook geschikt voor leidinggevenden die coachend leiding willen geven en voor studenten die opgeleid worden voor één van de genoemde beroepen.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Ellen Nuijten
Inhoudsopgave
1 Een focus op kracht 13
1.1 Het thema van dit boek 13
1.2 De doelgroep 15
1.3 Coaching en leren 15
1.4 De probleemgerichte versus de krachtgerichte benadering 16
1.5 Verschillen tussen de twee scenario’s 18
1.6 Een omslag in de psychologie 20
1.7 De uitgangspunten van krachtgericht coachen 21
1.8 Leeswijzer 23
1.9 Kernpunten van dit hoofdstuk 24
1.10 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording 25
2 Versterken van het psychologisch kapitaal 31
2.1 Het psychologisch kapitaal 31
2.2 Kernkwaliteiten 32
2.3 De eigen kernkwaliteiten in kaart brengen 37
2.4 Kernkwaliteiten en competenties 42
2.5 Het broaden-and-buildmodel 44
2.6 De rol van de coach bij de ontwikkeling van kernkwaliteiten 45
2.7 Flow 47
2.8 Idealen 48
2.9 De verbeelding gebruiken 49
2.10 Kernpunten van dit hoofdstuk 51
2.11 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording 52
3 Basisvaardigheden van krachtgericht coachen 61
3.1 Hoe reageer je als coach? 61
3.2 Krachtgericht luisteren 62
3.3 Doorvragen 64
3.4 Samenvatten 70
3.5 Spiegelen 73
3.6 Non-verbaal reageren 76
3.7 De houding van de coach 77
3.8 Kernpunten van dit hoofdstuk 78
3.9 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording 80
4 Krachtgerichte feedback 85
4.1 Wat is feedback? 85
4.2 Focus van de feedback 86
4.3 Wat doet de feedback met de coachee? 89
4.4 Inhoud en relatie 90
4.5 Kernfeedback 91
4.6 Barrières rond kernfeedback 92
4.7 Kernfeedback in vijf stappen 93
4.8 Barrières bij de coach 97
4.9 Kernpunten van dit hoofdstuk 97
4.10 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording 99
5 Flow versterken 103
5.1 Successen benutten 103
5.2 Liften 106
5.3 Van probleem naar kracht 111
5.4 Belemmeringen 113
5.5 Uitdagingen zoeken 115
5.6 Kernpunten van dit hoofdstuk 117
5.7 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording 118
6 Potentieel versus belemmeringen 121
6.1 Positieve krachten en belemmeringen in de persoon 121
6.2 Het ui-model 123
6.3 Zijn de lagen in een persoon in harmonie of in conflict met elkaar? 127
6.4 Soorten belemmeringen 129
6.5 De cirkel van ellende 131
6 Krachtgericht coachen
6.6 Wie is de regisseur? 133
6.7 Het hanteren van belemmeringen 138
6.8 Kernpunten van dit hoofdstuk 141
6.9 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording 143
7 Een stappenplan voor krachtgericht coachen 149
7.1 Vijf stappen 149
7.2 Van stap 1 (concrete situatie/ervaring beschrijven) naar stap 2 (reflectie op ideaal en kernkwaliteiten) 151
7.3 Stap 3: Reflectie op belemmering 156
7.4 Stap 4: Benutten van het kernpotentieel 160
7.5 Stap 5: Nieuwe aanpak uitproberen 166
7.6 De cirkel wordt een spiraal 167
7.7 Werken met placemats 167
7.8 Verslaglegging 169
7.9 Valkuilen 170
7.10 Kernpunten van dit hoofdstuk 174
7.11 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording 178
8 Het hier-en-nu gebruiken 183
8.1 Verleden, toekomst en… heden! 183
8.2 Werken met lichaamstaal 186
8.3 Contact: een lemniscaat 188
8.4 Mindfulness en presence ontwikkelen 190
8.5 Overdracht en tegenoverdracht 191
8.6 Kernpunten van dit hoofdstuk 194
8.7 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording 196
9 Naar autonomie en zelfmanagement 201
9.1 Coachees worden hun eigen coach 201
9.2 Naar zelfsturing op inhoud 203
9.3 Naar zelfsturing op het leerproces 204
9.4 Metareflectie 206
9.5 Mindsets 209
9.6 Expliciet voorbeeldgedrag 210
9.7 Kernpunten van dit hoofdstuk 211
9.8 Verdieping en wetenschappelijke verantwoording 213
Referenties 217
Lijst van voorbeelden 231
Lijst van oefeningen 233
Register 235
Over de auteurs 239
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan