Morgan Housel is partner bij het investeringsfonds Collaborative Fund en voormalig columnist van The Wall Street Journal. Hij is tweevoudig winnaar van de Best in Business Award van de Society of American Business Editors and Writers, winnaar van de New York Times Sidney Award en tweevoudig finalist voor de Gerald Loeb Award for Distinguished Business and Financial Journalism.
Meer over Morgan HouselDe psychologie van geld
Tijdloze lessen over rijkdom, hebzucht en geluk
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789021590745Samenvatting
We denken vaak dat we beslissingen over geld nemen op grond van rationele overwegingen en feitelijke gegevens. Op school en in onze opvoeding is ons dat ook zo geleerd.
In werkelijkheid nemen mensen geen beslissingen op basis van spreadsheets. Beslissingen worden genomen tijdens een diner, of in de vergaderzaal, op basis van persoonlijke ervaringen, de unieke eigen kijk op de wereld, ego, trots, marketing en random invloeden van buitenaf.
Goed omgaan met geld heeft meer met gedrag te maken dan met kennis. En gedrag is moeilijk aan te leren, zelfs voor heel slimme mensen.
In 'De psychologie van geld' deelt Morgan Housel, voormalig columnist van The Wall Street Journal korte verhalen met tijdloze lessen over rijkdom, hebzucht en geluk. Een boek voor iedereen die meer inzicht wil krijgen in hoe we tegen geld aankijken en ermee omgaan.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Morgan Housel
Inhoudsopgave
1 Niemand is gek 15
2 Geluk & pech 31
3 Nooit genoeg 45
4 Samengestelde verwarring 55
5 Vermogend worden versus vermogend blijven 65
6 De kracht van de extremen 79
7 Vrijheid 93
8 De paradox van de snelle auto 103
9 Vermogen is wat je niet ziet 107
10 Sparen 115
11 Van rationeel naar redelijk 125
12 Verrassing! 135
13 Foutenmarge 151
14 Je zult veranderen 165
15 Voor niets gaat de zon op 173
16 Jij & ik 183
17 Het verleidelijke van pessimisme 193
18 Wanneer je alles gelooft 209
19 En nu alles samen 225
20 Bekentenissen 233
Naschrift: Een korte geschiedenis van waarom
Amerikaanse consumenten denken zoals ze denken 245
Noten 267
Dankwoord 272
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan