Managementboek.nl gebruikt cookies.
U heeft gezocht op 9789012581370. Het product dat u zocht is niet meer in die editie leverbaar en is vervangen door de onderstaande editie.

Webdesign: van concept tot realisatie

Nederlandstalig | Paperback
(3)
Verkooppositie: #17837
34 dagen in de top 100
Onze prijs: € 46,95
Vandaag voor 17:00 uur besteld,
morgen in huis.

Samenvatting

Dit is de vierde editie van het meest succesvolle boek over webdesign. Aan de hand van het unieke Internet Project Plan leert u een website ontwikkelen, realiseren en onderhouden. De vele voorbeelden, praktijktips en bijdragen van diverse experts op het gebied van design en usability maken dit een compleet en onmisbaar boek voor webdesigners.

Het boek is een leidraad voor opdrachtgevers,...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel 1: Algemeen
Over webdesign
1.1 Webdesign door de jaren heen
1.1.1 Stukje geschiedenis
1.1.2 Ontwikkeling van het webdesign
1.2 Filosofie van internet
1.2.1 HTML
1.2.2 Standaarden
1.3 Soorten websites
1.3.1 Bedrijfspresentatie
1.3.2 Voorlichting
1.3.3 Educatief
1.3.4 Nieuws
1.3.5 Portal
1.3.6 Zoekmachine
1.3.7 Social media
1.3.8 Webwinkel
1.3.9 Entertainment
1.3.10 Intranet/extranet
1.4 Wat gaat er vaak verkeerd?
1.5 Irritaties van websitebezoekers
1.6 Over usability
1.6.1 Usability volgens de experts
1.6.2 Interview met usability-expert Karl Gilis
1.7 Samenvatting

Internet Project Plan
2.1 De noodzaak van een Internet Project Plan
2.2 Doel van het Internet Project Plan
2.3 Het Internet Project Plan binnen het proces
2.4 Onderdelen van het Internet Project Plan
2.5 De noodzaak van een webteam
2.6 Het schrijven van het plan
2.7 De presentatie
2.8 Samenvatting

Deel 2: Onderdelen van het Internet project Plan
Stap 1: Analyse, beeldvorming en planning
3.1 Analyse en beeldvorming
3.1.1 Te nemen stappen
3.2 Concurrentieanalyse
3.2.1 Korte concurrentieanalyse
3.2.2 Uitgebreide concurrentieanalyse
3.3 Vragenlijst
3.4 Projectbeschrijving
3.5 Planning
3.5.1 Te nemen stappen
3.5.2 Takenlijst met tijdsduur
3.5.3 Afhankelijkheid van taken
3.5.4 Globale planning
3.5.5 Lijsten
3.6 Samenvatting

Stap 2: Doel en doelgroep
4.1 Bepaal een of meer doelen
4.1.1 Primaire en secundaire doelen
4.1.2 Kennis, houding en gedrag
4.2 Beschrijf de doelgroep
4.2.1 Stel de juiste vragen
4.2.2 Algemeen bezoekersprofiel
4.2.3 Persoonlijk bezoekersprofiel (persona)
4.3 Takenlijst en scenario’s
4.3.1 Het maken van een takenlijst
4.3.2 Het schrijven van een scenario
4.4 Samenvatting

Stap 3: Inhoud website
5.1 Informatie
5.2 Het vakgebied: informatiearchitectuur
5.2.1 Wat is informatiearchitectuur?
5.2.2 Een stappenplan
5.3 Informatie verzamelen
5.3.1 Brainstormsessie
5.4 Informatie organiseren en structureren
5.4.1 Organiseren van informatie
5.4.2 Structureren van informatie
5.5 Informatie adresseren en labelen
5.5.1 Adresseren van informatie
5.5.2 Labelen van informatie
5.6 Toe te passen technieken
5.6.1 Affinity diagramming
5.6.2 Card sorting
5.7 Teksten schrijven voor websites
5.7.1 Welkomsttekst is niet nodig
5.7.2 Vermijd overbodige informatie
5.7.3 Zorg voor correcte informatie
5.7.4 Minimaliseer en structureer webteksten
5.7.5 Gebruik een juiste schrijfstijl
5.7.6 Maak webteksten printbaar
5.7.7 Opmaaktips voor tekst
5.8 Samenvatting

Stap 4: Functioneelontwerp
6.1 Navigeren
6.1.1 Navigatiemogelijkheden
6.1.2 Hyperlinks
6.1.3 Interactie
6.2 Menu’s
6.2.1 Eenvoudige menu’s
6.2.2 Menu’s met meerdere niveaus
6.2.3 Complexe menu’s
6.2.4 Andere menu’s
6.2.5 One-page design
6.3 Andere navigatiemogelijkheden
6.3.1 Belangrijke items op homepage
6.3.2 Zoeken
6.3.3 Breadcrumbs
6.3.4 Sitemap
6.4 Paginaontwerp
6.4.1 Pagina opdelen in gebieden
6.4.2 Wireframes
6.4.3 Stroomdiagrammen
6.4.4 Logo’s en taglines
6.4.5 Schermgrootte
6.5 Dynamische lay-out
6.6 Formulierontwerp
6.6.1 Tips voor formulieren
6.7 Richtlijnen
6.7.1 Richtlijnen voor ‘Waar ben ik?’
6.7.2 Richtlijnen voor ‘Waar kan ik naartoe?’
6.7.3 Algemene richtlijnen
6.8 Samenvatting

Stap 5: Grafisch ontwerp
7.1 Het creatieve proces
7.2 Verschillende sites: verschillende stijlen
7.3 Aspecten grafisch ontwerp
7.3.1 Kleur
7.3.2 Typografie
7.3.3 Vorm en compositie
7.3.4 Grafische elementen
7.4 Ontwerper aan het woord
7.5 Van ontwerp naar prototype
7.6 Samenvatting

Stap 6: Technisch ontwerp
8.1 Webtalen
8.1.1 Client-serverarchitectuur
8.1.2 Clientside en serverside talen.
8.1.3 HTML
8.1.4 CSS
8.1.5 JavaScript
8.1.6 XML
8.1.7 AJAX
8.1.8 HTML5 en CSS3
8.1.9 PHP
8.2 Afbeeldingen
8.2.1 Wanneer GIF, wanneer JPEG, wanneer PNG?
8.2.2 Tips voor het gebruik van afbeeldingen
8.3 Animaties
8.4 Audio/video
8.4.1 Bestandsformaten
8.5 Databases en Content Management Systemen
8.5.1 Hebt u een database nodig?
8.5.2 Content Management Systemen
8.6 Domeinnamen
8.7 Compatibiliteit
8.7.1 Browsers
8.7.2 Platforms
8.7.3 Resoluties
8.8 Servers
8.8.1 Webruimte in alle soorten en maten
8.8.2 Platforms
8.9 Samenvatting

Stap 7: Onderhoudsplan
9.1 Analyse van het onderhoud
9.2 Onderhoud uitbesteden
9.3 Onderhoud zelf doen
9.3.1 HTML gebruiken
9.3.2 HTML-editor gebruiken
9.3.3 CMS gebruiken
9.4 Content Management Systemen
9.4.1 Open source CMS
9.4.2 Populaire open source systemen
9.5 Plan opstellen
9.6 Samenvatting

Stap 8: Promotie van een website
10.1 Traditionele promotiemiddelen
10.2 Internetpromotiemiddelen
10.2.1 Goed internetadres
10.2.2 Zoekmachineoptimalisatie
10.2.3 Hyperlinks van en naar de site
10.2.4 Nieuwsbrieven via e-mail versturen
10.2.5 Webvertising
10.2.6 Zoekmachine adverteren
10.2.7 Social media
10.3 Zoekmachineoptimalisatie
10.3.1 Google
10.3.2 SEO, Search Engine Optimalization
10.4 Richtlijnen voor zoekmachineoptimalisatie
10.4.1 Kwaliteitsrichtlijnen van Google
10.4.2 Bepaal uw zoekwoorden
10.4.3 Paginaopbouw
10.4.4 Metatags
10.4.5 Het bestand robots.txt
10.4.6 Url’s
10.5 Social media
10.5.1 Algemene richtlijnen
10.5.2 Facebook
10.5.3 Twitter
10.5.4 LinkedIn
10.5.5 YouTube
10.5.6 Google+
10.5.7 Pinterest
10.5.8 Bloggen
10.5.9 Tot slot
10.6 Samenvatting

Register


Specificaties

EAN:9789462450363
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Paperback, 293 blz.
Uitgever:Boom
Druk:4e druk, 2014

Over Hedwyg van Groenendaal

Ir. Hedwyg van Groenendaal is specialist in webdesign. Ze adviseert, creëert, doceert, ontwikkelt en schrijft boeken en is al sinds 1993 actief met internet. In 1996 heeft ze haar eigen internet- en webdesignbureau ViaMilia opgericht en in 2000 werd daar een internetopleidingscentrum aan toegevoegd. Ze is auteur van het succesvolle boeken als 'Webdesign: van concept tot realisatie' - een handleiding voor hoe je een goed doordacht internet projectplan schrijft als basis voor een succesvolle website - en 'Presenteren met Prezi'.

Lezersrecensies

Een goed boek, een goed verhaal, een aanwinst

21 juni 2010 | J. Toussaint

Een heel fraai vorm gegeven boek, prima structuur, heel overzichtelijk, met voldoende diepgang, en erg uitnodigend naar de deel onderwerpen, om verder te studeren.

Prima verhaal over een structurele benadering van websites, dat ook nog eens lekker leest, voor de beginnende gebruiker, maar ook voor ervaren specialisten.

Geeft een prima aansluiting naar de praktijk.

Enthousiaste auteur, met een persoonlijke benadering, een verademing.

Goed boek in de huidige online wereld!

5 april 2017 | M. Vijgen

Lees recensie >
Het boek Webdesign: van concept tot realisatie neemt jou als lezer aan de hand mee door het Internet Project Plan, een stappenplan voor het ontwikkelen, realiseren en onderhouden van een website. Ik vond het als communicatiestudent met een passie voor de online wereld interessant om dit boek te mogen lezen. Het boek heeft mij erg geholpen om zelf meer inzicht te krijgen in het realiseren van een website en welke aspecten hier bij komen kijken. Het boek kan altijd gebruikt worden om even op terug te kijken wanneer je met webdesign bezig bent.

Van het maken van een planning, tot het bepalen van een doelgroep. Van het schrijven van een webtekst tot het ontwikkelen van een grafisch ontwerp. Alle facetten van webdesign komen aan bod, van concept tot realisatie van een website. Het Internet Project Plan kan bijdragen bij een organisatie op het gebied van communicatie. Het stappenplan biedt een houvast voor de organisatie op het gebied van webdesign, een duidelijk stappenplan dat kan worden gebruikt door iedere organisatie die een website voor ogen heeft. Het boek heeft een brede doelgroep voor ogen, aangezien bij iedere stap in het Internet Project Plan verschillende mensen van andere afdelingen nodig zullen zijn.

Webdesign: van concept tot realisatie is een echte aanrader voor o.a. een communicatieprofessional, een beginnend webdesigner of een projectmanager die een website wilt bouwen. Het boek neemt je geheel aan de hand mee door het stappenplan, waardoor het enorm makkelijk te volgen is. Het boek leest gemakkelijk, doordat de auteur een fijne, heldere schrijfstijl hanteert. Het is wel een boek dat constant vernieuwing nodig heeft, aangezien de online wereld constant in verandering is. De vierde herziene editie is een boek dat up-to-date is en dus in de huidige online wereld nog steeds toe te passen is!

Voor de communicatieprofessional

1 november 2016 | M. Hermans

Lees recensie >
In deze tijd wordt er veel met online communicatie gewerkt. Daarbij is het erg belangrijk dat je weet wat je doet. Ook bij online communicatie moet je gaan analyseren, een doel en doelgroep vaststellen, weten wat je wilt overbrengen, een ontwerp maken en uiteindelijk het ook uitvoeren. Veel van wat er in het boek beschreven wordt, gebruiken wij zelf ook bij een project op school. Zo staat er dat je een concurrentieanalyse moet doen, een social persona moet maken, een scenario moet schrijven. Voordat ik dit boek ging lezen wist ik niet dat je deze dingen ook moest toepassen op een website, ik zelf zou bijvoorbeeld meteen aan de slag gaan met het maken. Ik denk dat dit boek voor iedere communicatieprofessional een soort opfrissing is voordat hij/zij een website gaat bouwen. Ook is dit goede basisinformatie zodat de communicatieprofessional de opdrachtgever goed kan informeren.

Duidelijk, overzichtelijk en voor iedereen goed te lezen!

Door de ogen van een internet pro...

19 december 2014 | H. van Goor

Lees recensie >
Zodra mensen mij, als internet projectmanager, vragen wat is nou een goed boek wat inzicht geeft in het webdesignproces of een internetproject. Een boek waarin het gehele proces en aangrenzende elementen van a t/m z worden beschreven... dan noem ik direct het boek `Webdesign van concept tot realisatie´ van Hedwyg van Groenendaal.

Het boek is interessant voor professionals die de realisatie van een website gelijk vanaf het begin goed willen aanvliegen. In dit boek schrijft Hedwyg van Groenendaal eerst over de achtergrond van het internet, definities, functies van websites, wat er vaak verkeerd gaat tot en met irritaties van bezoekers.

Vervolgens wordt de noodzaak en functie van het Internet Project Plan uitgelegd. In het Internet Project Plan komen alle belangrijke stappen in het webdesignproces aan bod. Van een grondige Analyse, beeldvorming en planning tot aan de Promotie van een website. Elke stap is uitvoerig en doordacht beschreven. Tot slot behandelt Hedwyg van Groenendaal nog de juridische aspecten van websites.

Ik vind dit boek een must have voor iedere internet professional, opdrachtgever of welke mensen dan ook die zich bezig houden met de bouw van professionele websites.

Recensies (4)