Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Marketing Basisboek Online Marketing
Basisboek Online Marketing
Marjolein Visser

Marjolein Visser RM werd zich begin jaren negentig bewust van de baanbrekende mogelijkheden van online marketing tijdens de eerste internetcursus in Nederland.

Meer over de auteurs
Marjolein Visser: ‘Online marketing is een droom voor marketeers’ Hans van der Klis 9 augustus 2012 Onder leiding van Marjolein Visser RM en Berend Sikkenga SMP hebben 25 online marketingprofessionals de handen ineen geslagen om het Basisboek Online Marketing te schrijven. ‘Het is in eerste instantie bedoeld voor studenten’, zegt Visser. ‘Als studenten niet goed weten waar online marketing over gaat, dan hebben daar nog jaren ellende van. Maar ook bij professionals zien we behoefte aan een boek dat alle aspecten van online marketing in hun samenhang behandelt.’ Lees het volledige artikel
Marjolein Visser, Danny Oosterveer, David den Besten

Basisboek Online Marketing

Van strategie tot conversie

Paperback Nederlands 2024 5e druk 9789001015688
117 stemmen
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 2518Hoogste positie: 11
Gebonden | EN € 79,95 Paperback | NL € 79,95 Paperback | EN € 77,50
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
79,95
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Voor dit boek geldt een terugkoopgarantie van Noordhoff. Wat is dat?
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

- Behandelt het volledige online marketingproces;
- geschreven door meer dan twintig topspecialisten;
- meest gebruikte boek voor online marketing in het hbo.

Basisboek Online Marketing is hét standaardwerk voor het vakgebied online marketing. Het boek maakt studenten wegwijs in de theorie achter online marketing, maar ook in de technieken en media. Kortom, het volledige marketingproces!

Digitale technologieën maken het steeds beter mogelijk ruil-, ervarings- en betrokkenheidswaarde te creëren. Onlinemarketingprofessionals richten zich daardoor in toenemende mate op klantwaarde en klantrelaties, op de korte én op de lange termijn.

Voor de vijfde editie van Basisboek Online Marketing is daarom de klantcyclus als uitgangspunt gekozen. Dit heeft geleid tot een ander theoretisch raamwerk en een nieuwe hoofdstukindeling. Per fase van de koop- en gebruikscyclus legt het boek uit hoe online marketingprofessionals via digitale interactie klantwaarde creëren. De leerstof is opnieuw gerangschikt, geactualiseerd, opgeschoond en ingekort en aangevuld met de nieuwste inzichten, praktijkvoorbeelden, opdrachten en casussen.

Basisboek Online Marketing wordt gebruikt door meer dan driekwart van de studenten van commerciële opleidingen als Commerciële Economie, Communicatie, Small Business & Retail Management en NIMA-opleidingen. Het boek is in te zetten vanaf de propedeusefase.

Trefwoorden

online marketing   klantwaarde   marketing   klantcyclus   digitale transformatie   internetmarketing   strategie   conversie   social media   zoekmachinemarketing   klantrelaties   e-mailmarketing   data-analyse   webshops   contentmarketing   klantenservice   customer journey   marketing automation   digitale analytics   programmatic advertising   digital crm   klantgedrag   prestatie-indicatoren   webdesign   linkbuilding   affiliate marketing   klantloyaliteit   digitale dienstverlening   a/b-testen   betaalsystemen  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789001015688
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:672
Uitgever:Noordhoff
Druk:5
Verschijningsdatum:6-3-2024
Hoofdrubriek:Marketing

Expertrecensies (1)

recensie
Basisboek Online Marketing
Johan Bel RM | 19 november 2012
'Basisboek Online Marketing' van Marjolein Visser en Berend Sikkenga is een echt basisboek. De waarde van de gepresenteerde informatie is afhankelijk van je kennisniveau op het gebied van online marketing. Deze is groot als je nog niet veel kennis hebt.
Lees verder

Lezersrecensies

2.6 van de 5
117 stemmen
37
10
1
6
63
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (1)

interview
Marjolein Visser: ‘Online marketing is een droom voor marketeers’
Hans van der Klis 9 augustus 2012 Onder leiding van Marjolein Visser RM en Berend Sikkenga SMP hebben 25 online marketingprofessionals de handen ineen geslagen om het Basisboek Online Marketing te schrijven. ‘Het is in eerste instantie bedoeld voor studenten’, zegt Visser. ‘Als studenten niet goed weten waar online marketing over gaat, dan hebben daar nog jaren ellende van. Maar ook bij professionals zien we behoefte aan een boek dat alle aspecten van online marketing in hun samenhang behandelt.’
Artikel lezen

Over Marjolein Visser

Marjolein Visser RM werd zich begin jaren negentig bewust van de baanbrekende mogelijkheden van online marketing tijdens de eerste internetcursus in Nederland. Sinds die tijd werkt zij als adviseur en interim-manager gepassioneerd aan digitale innovatie van businessmodellen en het optimaliseren van de ROI van marketing. Marjolein Visser is managing consultant van marketingadviesbureau MarketWise (www.market-wise.nl) en oprichter en eigenaar van TourWise, online marketingoplossingen voor toerisme en recreatie. Visser werkte in marketing- en directiefuncties voor onder meer De Hypothekers Associatie, Nederlandse Spoorwegen, Achmea Zilveren Kruis, Delta Lloyd, AEGON, SNS Bank en Randstad. Als marketingconsultant adviseerde zij in de afgelopen 25 jaar tientallen organisaties, vooral in financiële dienstverlening, zakelijke dienstverlening en zorg. Daarnaast is zij vakinhoudelijk coach voor CMO’s en marketingmanagers, (gast)docent aan master- en hbo-opleidingen en verzorgt zij in company trainingen en intervisiesessies. Marjolein Visser is met Berend Sikkenga initiatiefnemer en auteur van het succesvolle Basisboek Online Marketing en de boeken Social Media Management, E-business en het Engelstalige Digital Marketing Fundamentals (met Mike Berry).

Andere boeken door Marjolein Visser

Bekijk alle boeken

Over Danny Oosterveer

Danny Oosterveer is een allround digital marketeer die zijn voorliefde voor de creatieve kant van marketing combineert met een passie voor data. Hij adviseert bedrijven over de inzet van digital marketing, verzorgt trainingen en is een veelgevraagde spreker op congressen, waarbij zijn focus ligt op contentmarketing, digital analytics, advertising, zoekmachineoptimalisatie, webontwikkeling en social media marketing. Als schrijver en blogger is Danny Oosterveer actief voor Marketingfacts, The Next Web, Frankwatching, Emerce, SportNext en TravelNext. Ook is hij auteur van het Noordhoff-studieboek Basisboek Digital Analytics. test.

Andere boeken door Danny Oosterveer

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

1 Online marketing 13
1.1 Definitie van online marketing 14
1.2 De rol van online marketing in de interactie met de klant 15
1.3 Ontwikkeling van online marketing 17
1.4 Online marketing en klantwaarde 18
1.5 De onlinemarketingcommunicatiefunnel 20
1.6 Online marketing en de klantcyclus 21
1.7 Opbouw van het boek 22
Vragen en opdrachten 24
Casus: Digitale marketing bij Marriott 25

2 Digitale transformatie, strategie en businessmodellen 29
2.1 De gevolgen van digitale ontwikkelingen voor marketing 30
2.2 Relevante internetgerelateerde ontwikkelingen 34
2.3 Online marketing en de marketingstrategie 45
2.4 Online marketing en businessmodelinnovatie 49
Vragen en opdrachten 66
Casus: IKEA’s Digitale Transformatie 67

3 Online klantgedrag 71
3.1 Internetgebruik en online activiteiten van de Nederlandse consument 72
3.2 Online winkelen 84
3.3 Gebruik van digitale media in de klantcyclus 88
Vragen en opdrachten 97
Casus: Doe Duurzaam 98

4 De klant begrijpen 103
4.1 De klant beter begrijpen 104
4.2 De klant begrijpen met data-analyse 106
4.3 De klant begrijpen met data science 113
4.4 De klant begrijpen met marktonderzoek 121
4.5 Klantinzichten samenbrengen tot klantpersona’s 130
Vragen en opdrachten 133
Casus: De eerste elektrische motorfiets: Brekr 134

5 Het merk versterken 137
5.1 Het merk als basis voor effectieve interactie in de klantcyclus 138
5.2 Basisbeslissingen voor online marketingcommunicatie 143
5.3 Rol van social media binnen online branding 153
5.4 Contentmarketing 164
Vragen en opdrachten 173
Casus: Online branding Patagonia 174

6 Online marketing in de inspiratiefase 179
6.1 De klant in de inspiratiefase bereiken en interesseren 180
6.2 Rol van socialmediakanalen in de koopcyclus 181
6.3 Programmatic en display advertising 194
Vragen en opdrachten 212
Casus: Lucardi inspireert klanten 212

7 Online marketing in de onderzoeksfase 217
7.1 Aanwezig zijn in de onderzoeksfase 218
7.2 Zoekmachinemarketing 219
7.3 Linkbuilding 245
7.4 Affiliate marketing 255
Vragen en opdrachten 268
Casus: Cortina optimaliseert de vindbaarheid 268

8 Online marketing in de evaluatie- en selectiefase 273
8.1 De onlinemarketingfunnel 274
8.2 E-mailmarketing en marketing automation 277
8.3 Marketing automation is efficiëntie verhogen 290
8.4 Kiezen van online verkoopkanalen 297
8.5 Online verkoop via webshops en apps 301
8.6 Beïnvloeden van online verkoop 316
8.7 Online prijsbepaling 322
Vragen en opdrachten 335
Casus: De slimme online verkoopstrategieën van webshop ASOS.com 336

9 Online aankopen faciliteren 341
9.1 Keuze van distributiekanalen 342
9.2 Betalen 347
9.3 Orderafhandeling 359
9.4 Online klantenservice 364
Vragen en opdrachten 373
Casus: De groeiplannen van La Roche-Posay 374

10 Digitale diensten inrichten 377
10.1 De rol van de online marketeer in het productrealisatieproces 378
10.2 Inhoud geven aan de digitale klantreis door cocreatie met de klant 379
10.3 Hulpmiddelen bij het inrichten van digitale dienstverlening 386
10.4 Productverbetering van online diensten 397
Vragen en opdrachten 403
Casus: FrieslandCampina Professional optimaliseert de klantreis van pizzabakkers 403

11 Online marketing tijdens de gebruikscyclus 407
11.1 Online customer relationship management 408
11.2 Klantdata registreren en analyseren 412
11.3 Klantinzichten vertalen naar maatwerk 417
11.4 Verhogen van de winst per klant 424
11.5 Vergroten van de klantwaarde door klantloyaliteit te stimuleren 428
11.6 Vergroten van klantwaarde door customer engagement 432
Vragen en opdrachten 440
Casus: Modemerk Diane von Furstenberg laat klanten zich speciaal voelen 441

12 Effectieve websites en apps ontwerpen 445
12.1 Effectiviteit van websites en apps 445
12.2 Het gedrag van bezoekers leren kennen 450
12.3 Het inrichten van een effectieve website 456
12.4 Het ontwikkelen van een effectieve app 470
Vragen en opdrachten 475
Casus: Een Webby voor de Anne Frank Stichting 476

13 Digital analytics, testen en experimenteren 481
13.1 Datagedreven marketing: definitie en uitgangspunten 482
13.2 Prestatie-indicatoren opstellen 484
13.3 De klantcyclus vertaald in prestatie-indicatoren 486
13.4 De onlinemarketingprestaties analyseren 497
13.5 Inzichten uit data communiceren 507
13.6 Experimenteren om de marketingprestaties te optimaliseren 509
Vragen en opdrachten 512
Casus: Digital analytics in de praktijk bij Van der Valk 513

14 Planning en organisatie 517
14.1 Organiseren van online marketingactiviteiten 518
14.2 Online marketingplan 527
14.3 Projectmanagement 539
14.4 Beveiliging tegen cybercrime 552
14.5 Juridische aspecten van online marketing 555
Vragen en opdrachten 569
Casus: Online supermarkt Picnic doet wat de klant echt wil 570

Literatuurlijst 573
Illustratieverantwoording 580
Register 582
Over de auteurs 593

Aanbevolen live events...

vrijdag 26-09-2025

Amsterdam Business Forum 2025

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Basisboek Sales
    Robin van der Werf
    Basisboek Sales
    € 69,95
  • Basiskennis marketing
    Co Bliekendaal
    Basiskennis marketing
    € 49,95
  • Marketing Kernstof - Opgaven
    John Smal
    Marketing Kernstof - Opgaven
    € 60,95
  • Professioneel communiceren met ouders en kinderen
    Tonnis Bolks
    Professioneel communiceren met ouders en kinderen
    € 33,25
  • Hoofdstukken Sociaal Recht - Arbeidsrecht: editie 2024
    Cees Loonstra
    Hoofdstukken Sociaal Recht - Arbeidsrecht: editie 2024
    € 68,95
  • Marketing: modellen en berekeningen, 2e herziene editie
    Ton Borchert
    Marketing: modellen en berekeningen, 2e herziene editie
    € 40,95

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Basisboek Online Marketing

        Basisboek Online Marketing
        Marjolein Visser , Danny Oosterveer , David den Besten
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Basisboek Online Marketing

        Verwijder uw beoordeling